حمل 27, 1402 11:37 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: در صورتی که مقامات حکومت طالبان اهتمام لازم را داشته باشند و تسهیلات لازم فراهم شود وضعیت صادرات افغانستان در بخش های مختلف بهبود خواهد یافت.

سید حمیدالله حسینی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به نامگذاری بیستم ثور (اردیبهشت) تحت عنوان روز ملی صادرات از طرف حکومت طالبان اظهار داشت: صادرات افغانستان در برخی اقلام مانند محصولات زراعتی بیشتر شده و در صورتی که مشکلات کاهش پیدا کند و تسهیلات لازم فراهم شود صادرات در این بخش بهتر خواهد شد. اخیرا روی استخراج معادن افغانستان هم کار شده و تعداد معادنی که مواد آن استخراج می شود افزایش یافته که این مورد هم می تواند به بهبود صادرات در این بخش کمک کند.

وی افزود: واردات مواد اولیه به افغانستان هم آسان تر شده و تعرفه های آن کاهش پیدا کرده که باعث بهبود وضعیت تولید صنعتی در داخل این کشور می شود و آن هم در بهبود وضعیت صادرات موثر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در مورد اقلام صادراتی افغانستان بیان داشت: برخی اقلام از گذشته ها وجود داشته و اخیرا صادرات آن افزایش پیدا کرده که از بین محصولات زراعتی می توان به صادرات کنجد، لوبیای قرمز، میوه خشک و تازه و از بین محصولات معدنی به صادرات سنگ تالک، زغال سنگ و مانند آن ها اشاره کرد. ارتباط با کشورهای همسایه برای ایجاد نمایشگاه های مشترک و زمینه سازی برای ایجاد نمایشگاه توانمندی های افغانستان در داخل این کشور هم در بخش صادرات تاثیرگذار است.

حسینی در مورد اعلام وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان مبنی بر رشد 63 درصدی صادرات افغانستان در سال 1401 هم گفت: صادرات اقلامی که ذکر شد تا حدی افزایش یافته اما در مورد آماری هم که از طرف حکومت طالبان در خصوص افزایش صادرات ارایه شده تردیدهایی وجود دارد.

وی در مورد اینکه گفته شده مقصد 97 درصد اقلام صادراتی افغانستان کشورهای منطقه بوده عنوان کرد: زمینه صادرات محصولات زراعتی و باغی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مساعد تر است و محصولات تولیدی و معدنی و نوشیدنی ها می تواند به کشورهای آسیای میانه صادر شود، خشکبار و میوه های خشک هم قابل صادر شدن به کشورهای دورتر مانند هند است و در صورتی که مقامات حکومت فعلی شرایط را برای صادرکنندگان و تاجران بهتر کنند امکان بهبود شرایط صادرات وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد مشکلات و موانع صادرات از افغانستان هم گفت: یکی از مسایل، امنیت است، تاجران برای کار باید احساس امنیت روانی و اجتماعی داشته باشند و مسوولان حکومتی باید برای ایجاد امنیت برای تمام اقشار جامعه و از جمله تاجران و سرمایه گذاران تلاش کنند، در صورتی که تاجران و سرمایه گذاران احساس امنیت کنند امکان بازگشت بخشی از سرمایه هایی که از افغانستان خارج شده وجود دارد تا در بخش تولیدات زراعتی و صنعتی و تجارت سرمایه گذاری کنند.

حسینی در رابطه با گسترش خطوط ریلی افغانستان و تاثیر آن در بخش تجارت هم اظهار کرد: از گذشته ها بحث ایجاد یک خط آهن حلقه ای در افغانستان مانند جاده حلقه ای که از آن صحبت می شد، وجود داشت که اگر عملی شود و ارتباط ریلی با کشورهای همسایه برقرار شود، هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا می کند و افغانستان می تواند از موقعیت خاص جغرافیایی خود در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه استفاده کند.

وی در خصوص دیدار اخیر سید حسن مرتضوی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با مولوی نور احمد اسلام جار والی هرات و صحبت در مورد گسترش خطوط ریلی بین ایران و افغانستان هم گفت: این امیدواری وجود دارد که این دیدارها بتواند راه هایی را باز کند تا زیربناهای حمل و نقل افغانستان به ویژه در بخش خطوط ریلی ایجاد شود.

 

کلیدواژه