ثور 06, 1402 17:45 Asia/Kabul
  • تاکید مجدد طالبان بر تعهد این گروه به رعایت حقابه ایران
    تاکید مجدد طالبان بر تعهد این گروه به رعایت حقابه ایران

معاون سخنگوی دولت موقت طالبان، تحقق حقابه ایران از رودخانه هیرمند را یکی اولویت های این گروه عنوان کرد که به رغم وعده های مقامات طالبان در حدود دو سال گذشته محقق نشده است.

افغانستان در چهارچوب معاهده‌ ۱۳۵۱ در قبال حق آبه ایران از رود هیرمند تعهد دارد اما در سال های اخیر دولت های افغانستان تحت تاثیر فشارها و تحریکات داخلی و خارجی به تعهدات خود در مورد رعایت حق آبه ایران از رودخانه هیرمند عمل نکرده اند.

از این رو "حسین امیر عبداللهیان" وزیر خارجه ایران باردیگر بر متعهد ماندن دولت موقت طالبان در افغانستان به رعایت مفاد این معاهده تاکید کرد و گفت: هیات حاکمه موقت افغانستان بر خلاف مقامات قبلی افغانستان، بر حق آبه ایران تاکید دارد.

 بی توجهی طالبان به این مساله نه تنها موجب از بین رفتن شرایط زیستی در مناطق شرقی ایران‌ می شود، بلکه آثار و تبعات آن متوجه افغانستان نیز خواهد بود. "ابوالضل ظهره وند" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:«دولت‌ افغانستان‌ باید به تبعات زیست محیطی حق آبه ایران از رودخانه هیرمند توجه کند.

علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران میزبان حدود شش میلیون تن از اتباع افغانستان به عنوان مهاجر است و تاکنون در چارچوب حسن همجواری و رعایت عدل اسلامی و برادری از آنان به عنوان میهمان پذیرایی کرده است. حداقل انتظار این مهاجران نیز این‌ است که طالبان به عنوان آب آشامیدنی روزانه آنان به حق آبه ایران متعهد باشند».

جمهوری اسلامی ایران‌ در همه دوره های حاکمیت در افغانستان در کنار مردم این کشور بوده و از هیچ کمکی در این خصوص دریغ نکرده است و همچنان در کنار مردم افغانستان‌ است. اما دولت افغانستان‌ برخی اوقات در تصمیم گیری های خود نشان‌ داده اند که به این اقدام اسلامی و بشر دوستانه ایران توجه ندارند و برخی اوقات تحت فشارهای داخلی و خارجی می کوشند مانع از ارسال حق آبه ایران شوند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همچنان‌ به تعهد و قول مقامات طالبان در این خصوص توجه دارد و معتقد است طالبان نباید تعهدات خود را در این خصوص نادیده بگیرد. "مولوی مفلح" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:«جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته در هر شرایطی در کنار مردم افغانستان بوده است و اکنون نیز از طالبان در جهت کمک به استقرار صلح و امنیت در این کشور حمایت می کند.

بنابرابن زیبنده طالبان نیست که مانند حکام قبلی افغانستان عمل کند و وعده ها و قول هایی بدهند که در عمل به آنها بی توجه باشند».

در هر حال اظهارات "بلال کریمی" سخنگوی طالبان مبنی براینکه دولت موقت طالبان به معاهده‌ی ۱۳۵۱ درباره‌ آب هیرمند، متعهد است هر چند امیدواری در مورد رعایت حق آبه ایران را افزایش می دهد اما مهمتر از اظهارات عمل به آن است، زیرا نسبت دادن بی تعهدی طالبان در این خصوص به بروز برخی مشکلات در اجرای این معاهده از جمله به خشکسالی و متعاقبا کم آب شدن هیرمند صرفا بهانه ای در این خصوص است که حتی مورد قبول مردم افغانستان هم نیست.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد از مقامات طالبان، موضوع حق آبه بین افغانستان و ایران را حل شده توصیف کرده بود. "انعام الله" سمنگانی معاون سخنگوی طالبان نیز گفته بود، افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

این نشان می دهد که طالبان به حق آبه ایران اذعان دارد اما آنچه مهم است اینکه طالبان به عنوان حاکم مسئول در اقغانستان و رعایت حسن همجواری باید در جهت عدل به قول و تعهدات خود عمل کنند و صرفا به عنوان‌ نمایش و جلب افکار عمومی سخنی را مطرح نکنند که به هر حال مناسب طالبان و روابط دو جانبه نیست.

کلیدواژه