ثور 27, 1402 16:22 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: بیماری، تندروی و اختلافات درونی رهبران طالبان از دلایل کناره گیری یا برکناری ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت طالبان بود.

داکتر سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد کناره گیری محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان که از آن تحت عنوان کناره گیری موقت یاد شده و جانشینی مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی وی اظهار داشت: از ابتدای روی کار آمدن طالبان در افغانستان و تعیین محمد حسن آخوند به عنوان رئیس الوزرای حکومت طالبان صحبت هایی در مورد بیماری اش مطرح می شد و اینکه معاونین وی وظایفش را پیش می برند

وی افزود: به نظر می رسد کناره گیری یا برکناری وی سه عامل عمده دارد؛ یکی همان بیماری که از توانایی کار برخوردار نبود، دیگری تندروی در مسایل مختلف به ویژه موضوع زنان و مدارس دخترانه و احتمال گشایش در این مسایل با کنار رفتن او و دیگری اختلافات درونی طالبان. اختلافات درونی رهبران طالبان از همان ابتدا وجود داشت و روز به روز بیشتر شد هرچند تلاش هایی در جهت مدیریت این اختلافات وجود دارد اما این اختلافات شدید است.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان در مورد ایدئولوژی های کلان باهم متحد هستند به عنوان مثال در رابطه با موضوع زنان دیدگاه های واحدی دارند و یا حداقل از فرمان های شخص اول طالبان اطاعت می کنند، اما بر سر تقسیم قدرت و امکانات میان آنان اختلاف وجود دارد.

حسینی در رابطه با چگونگی رابطه کشورهای منطقه با طالبان هم گفت: کشورهای منطقه و همسایه نوعی تعامل را با طالبان در پیش گرفته اند تا از طریق این تعامل آن ها را قانع کنند که به ویژه در مورد زنان، تحصیل آنان و تشکیل حکومت فراگیر دست به اصلاحاتی بزنند اما طالبان تا کنون کوچکترین توجهی به خواسته های این کشورها نکرده اند و در کوتاه مدت انتظار تحولات مثبت در این موارد نمی رود.

این کارشناس افغان عنوان کرد: دلیل این امر هم آن است که طالبان تعهد ملی نسبت به مردم افغانستان ندارند، تعهد آنان گروهی و قومی است و صرفا به منافع و مصالح گروه خود می اندیشند تا به مصالح ملت افغانستان. برای آنان چندان مهم نیست که مردم این کشور در چه شرایطی زندگی می کنند و با چه مشکلاتی مواجه هستند و آنچه برای آن ها مهم است منافع و اقتدار طالبان می باشد.

وی اضافه کرد: طی حدود دو سال گذشته طالبان در اوج امتیاز گیری و جمع آوری امکانات قرار داشتند و احساس ضعف و ناتوانی نداشتند زیرا نه جامعه بین المللی توانست فشار قابل توجهی روی طالبان بیاورد و نه مردم و گروه های سیاسی در افغانستان قادر به چنین کاری شدند تا آن ها تن به اصلاحات بدهند و تا زمانی که این فشارها بر طالبان وارد نشود آنان دست به اصلاحات نخواهند زد.

 

کلیدواژه