سرطان 01, 1402 15:01 Asia/Kabul

فعال حقوق زنان و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: اعمال محدودیت های طالبان برای زنان در افغانستان از هیچ منطق انسانی و شرعی برخوردار نیست.

سوسن خالقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد واکنش سخنگوی طالبان به گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان افغانستان و اینکه آن را تبلیغات منفی دانسته و گفته چون در افغانستان قوانین اسلامی نافذ است اعتراض به آن مشکل با اسلام است، گفت:

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان محدودیت ها علیه زنان روز به روز افزایش یافته و امروز زنان افغانستان از حقوق شهروندی، انسانی، شرعی و اسلامی خود محروم هستند و محدودیت هایی که طالبان برای زنان اعمال کرده اند انسانی و اسلامی نبوده و از هیچ منطقی برخوردار نیست.

وی افزود: دین اسلام همواره بر آرامش و پیشرفت انسان ها تاکید دارد اما شرایط در افغانستان به ویژه برای زنان به گونه ای محدود و سخت شده که تعداد زیادی به افسردگی مبتلا شده و تعدادی از زنان دست به خودسوزی و خودکشی می زنند. زنان بسیار کمی در بیرون حق کار دارند و جامعه افغانستان به یک جامعه مردانه تبدیل شده و این چیزی نیست که اسلام با آن موافق باشد. از نظر اسلامی و انسانی این حق شهروندان است که با آرامش زندگی، تحصیل، کار و پیشرفت کنند اما این حقوق از زنان افغانستان گرفته شده است.

به گفته خالقیار طالبان از طرف کشورهای خارجی حمایت می شوند و به همین دلیل توانسته اند دوام پیدا کنند، آنان هر طور بخواهند عمل و با مردم برخورد می کنند و به این فکر نمی کنند که رفتارهایشان چه پیامدهایی برای این مردم دارد و چقدر با نارضایتی مواجه می شوند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: طالبان در صورتی مورد پذیرش خواهند بود و قوانین شان منطقی تلقی می شود که بر اساس خواست مردم پیش بروند، یک حکومت زمانی سالم و یک جامعه زمانی کامل است که در آن هم زنان و هم مردان سهم داشته باشند.

وی اضافه کرد: از دلایل عمده مشکلات در جامعه افغانستان و نیز به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان سلب حقوق زنان است، تا زمانی که طالبان با همین شیوه پیش بروند از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی شوند و قادر به جلب رضایت مردم هم نخواهند بود.

 

کلیدواژه