سرطان 10, 1402 13:13 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: ترس جهان غرب از نفوذ و گسترش اسلام سبب شده غربی ها دست به اهانت به مقدسات اسلامی بزنند.

محمد داوود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: اما تجربه نشان داده که این اقدامات باعث پیدایش گروه ها و تفکرات افراطی شده است.    

وی با اشاره به پاسخ مثبت دولت سوئد به درخواست یک سوئدی عراقی الاصل برای قرآن سوزی در روز عید سعید قربان و دفاع از این تصمیم عنوان کرد: تقابل حق و باطل و جهان کفر با اسلام یک تقابل دیرینه است و هرگاه جهان کفر به این نتیجه برسد که نمی تواند از راه های منطقی و علمی با مبانی مترقی دین اسلام مقابله کند و جلو گسترش آن را بگیرد، دست به اهانت می زند.

وی افزود: زمانی که سردمداران دنیای کفر به اوضاع اجتماعی خود نگاه می کنند و می بینند مردم غرب روز به روز از ایدئولوژی های لیبرالیستی مایوس شده و به دنبال معنویت می گردند، آن را در اسلام پیدا می کنند و گرایش به اسلام در حال افزایش است، به یکسری تلاش های مذبوحانه دست می زنند و فکر می کنند با توهین به مقدسات اسلامی می توانند اسلام هراسی را تشدید و مردم را از گرایش به اسلام دور کنند.

افشار بیان داشت: به این ترتیب کشورهای غربی هر کدام به نحوی در این مسیر گام برمی دارند و هم علی رغم اینکه سوئد خود را کشوری صلح جو در دنیا معرفی کرده، در سال های اخیر شاهد بوده ایم که عناصری پلید با مجوز و حمایت دولت سوئد به ارزشمند ترین کتاب مسلمانان یعنی قرآن شریف توهین می کنند.

وی یاد آور شد: در گذشته ها اهانتی به مقدسات اسلامی در کشورهای غربی انجام می شد و پس از آن واکنش ها نشان داده می شد اما این برای اولین بار است که قبل از انجام این عمل شنیع در مورد آن تبلیغات و اطلاع رسانی می شود و بعد آن عمل انجام می شود و این به دلیل آن است که می خواهند اثرات تبلیغی آن را افزایش دهند اما پیامدهای چنین اعمالی معمولا تشدید افکار افراطی بوده است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: کشورهای غربی مانند سوئد بیست سال در افغانستان حضور داشتند، از یک طرف مدعی صلح و نوع دوستی بودند و ادعاهای حقوق بشری داشتند اما از طرف دیگر به مقدسات مسلمانان از جمله مردم افغانستان اهانت می کردند که پیامد این رفتارهای توهین آمیز ایجاد گروه های تروریستی مانند داعش و تفکرات افراطی بود.

افشار در مورد اینکه اهانت به مقدسات اسلامی در کشورهای غربی به بهانه آزادی بیان انجام می شود گفت: ادعای آزادی بیان در کشورهای غربی امروز به یک مضحکه تبدیل شده است، وقتی موضوع اهانت به مقدسات اسلامی باشد پای آزادی بیان به میان می آید اما اگر کسی بخواهد مثلا هم جنس گرایی را زیر سوال ببرد به زندان محکوم می شود.

به گفته این کارشناس افغان برای جلوگیری و مقابله با این اقدامات توهین آمیز کارهای متعددی قابل انجام است به عنوان مثال اعضای سازمان کنفرانس اسلامی باید موضع متحدی بگیرند و هر کشوری مانند سوئد که به مقدسات اسلامی توهین می کند مورد تحریم قرار دهند.

وی اضافه کرد: اما نکته مهمتر این است که کشورهای اسلامی تلاش کنند چهره رحمانی دین مقدس اسلام و قرآن کریم را به دنیا معرفی کنند، مثلا در افغانستان حکومت موجود رفتار پیامبر گرامی اسلام را بیشتر در ساختار حکومتی در نظر بگیرد و با مردم رفتار توام با مهربانی داشته باشد.

 

کلیدواژه