سرطان 14, 1402 13:29 Asia/Kabul

دبیر اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان گفت: شاعران افغانستانی حضور پر رنگی در بخش های مختلف این جشنواره داشتند.

مجتبی احمدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: فراخوان اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان ماه جوزا (خرداد) سال گذشته برای سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شد که با استقبال خوبی هم از طرف شاعران فارسی زبان، عرب زبان و انگلیسی زبان مواجه شد.

وی افزود: در شورای تخصصی این جشنواره پنج تن از صاحبنظران عرصه شعر و ادبیات حضور داشتند از جمله سید ابوطالب مظفری شاعر و نویسنده برجسته افغانستانی و محمد کاظم کاظمی دیگر شاعر و منتقد ادبی افغانستانی هم در بخش داوری نهایی جشنواره حضور داشت و یک تن از شاعران افغانستانی هم به مرحله پایانی آن راه یافت.

دبیر اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان عنوان کرد: در مجموع بیش از دو هزار اثر از بیش از 600 شاعر به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد، با بررسی این آثار، 20 نفر به مرحله پایانی جشنواره راه پیدا کردند که در بین آن ها محمد مهدی احمدی شاعر افغانستانی هم دیده می شود. شامگاه چهارشنبه چهاردهم سرطان (تیر) 1402 هم مراسم اختتامیه برگزار می شود و جشنواره با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان خواهد داد.

احمدی در مورد هدف از برگزاری این جشنواره با نام جشنواره جهانی مقاومت کرمان هم گفت: مفهوم مقاومت یک مفهوم جهانی و فراتر از مرزهای جغرافیایی و برخاسته از فرهنگ ملت ها است و هر ملتی با هر دین و مذهبی به آن باور دارد. مقاومت در برابر ظلم، استعمار و استکبار قرار می گیرد و صدای رسای آزادیخواهی، عدالت طلبی و ظلم ستیزی است.

این شاعر کرمانی اظهار کرد: ولایت کرمان ایران هم سابقه طولانی در حوزه مقاومت دارد و از دیرباز نمادها و نشانه هایی از مقاومت در زندگی مردم آن جاری و ساری بوده و در سال های اخیر هم به واسطه شهید سردار سلیمانی که شهید حوزه مقاومت بود این مفهوم بیشتر تجلی یافت و مورد توجه قرار گرفت تا جایی که کرمان به عنوان جهان شهر مقاومت مطرح شد.

وی اضافه کرد: هنر شعر هم بستر بسیار مناسبی برای پرداختن به چنین موضوعی است و ترکیب هنر شعر و مفهوم مقاومت در این جشنواره در کنار هم قرار گرفت تا به رواج و تکثیر این مفهوم کمک کند.

 

کلیدواژه