اسد 05, 1402 15:58 Asia/Kabul

روحانی و فعال فرهنگی افغان گفت: یکی از پاداش های خداوند متعال برای قیام امام حسین علیه السلام جاودانگی نام و ماندگاری قیام ایشان بود.

حجت الاسلام نعمت الله شیخ زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات اظهار داشت: در طول تاریخ قیام های زیادی در سطح جامعه بشری شکل گرفته و حتی برخی از آن ها بر اساس عدالت خواهی و احیاء ارزش هایی در جامعه بوده اما جاودانگی و ماندگاری که در قیام امام حسین علیه السلام دیده می شود در این قیام ها و نهضت ها وجود نداشته ضمن اینکه در طول تاریخ بسیاری تلاش کردند نام امام حسین علیه السلام فراموش شود و قیام و نهضت ایشان به گوش دیگران نرسد و جهانی نشود، این جریان از زمان شهادت آن حضرت آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

وی افزود: پس از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام دستگاه حکومت و یزید و یزیدیان تمام تلاش خود را کردند تا کربلا در کربلا بماند، این قیام جهانی نشود و به گوش دیگران نرسد اما با وجود تمام تلاش هایی که بنی امیه و برخی از خلفای بنی عباس داشتند خداوند متعال خواست که این قیام جهانی شود، همانطور که رسول خدا (ص) فرمودند خداوند متعال در ازای این کار ابا عبدالله الحسین (ع) عشق و محبتی از ایشان در دل مومنان قرار می دهد که تا قیامت باقی خواهد ماند.

آقای شیخ زاده تصریح کرد: هر سال با فرا رسیدن محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی جوانان با شور و حال و شوق و اشتیاق خاصی به میدان می آیند، عزاداری می کنند، بر سر و سینه می زنند و اشک می ریزند که متحیر کننده است. جلسات مربوط به امام حسین (ع) هم مانند دانشگاه است که در آن همه حضور دارند، سن و سال و زن و مرد و با سوا و بی سواد هم نمی شناسد و هر کس به اندازه معرفت خود و اخلاصی که دارد از این دانشگاه بهره می برد.

به گفته این روحانی افغان یزید و یزیدیان و خلفای اموی و عباسی تمام تلاش خود را برای خاموش ماندن قیام امام حسین (ع) کردند و منصور دوانیقی اولین خلیفه عباسی بود که مردم را از رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام منع می کرد و عداوت خاصی با فرزندان حضرت علی علیه السلام داشت. بیشترین سطح این دشمنی هم در کارنامه متوکل عباسی دیده می شود. وقتی او در سال 232 هجری به حکومت رسید دشمنی عجیبی نسبت به امام حسین علیه السلام داشت و مرقد ایشان را پایگاهی در برابر حکومت خود می دانست و می گفت زیارت امام حسین به حکومتش ضربه می زند.

شیخ زاده یاد آور شد: وقتی به او خبر دادند عده ای شبانه به زیارت امام حسین علیه السلام می روند دستور داد پاسگاه هایی نزدیک مرقد امام ایجاد کنند که ماموران نظاره می کردند و هرکس را که می خواست به زیارت برود دستگیر می کردند، تهدید و شکنجه می کردند و گاهی اگر از کار خود دست برنمی داشتند آن ها را به قتل می رساندند.

وی اضافه کرد: اما با تمام تلاش هایی که دشمنان اهل بیت علیهم السلام انجام دادند نتوانستند نام امام حسین علیه السلام را از بین ببرند و از نکات بسیار برجسته ای که در مساله قیام امام حسین (ع) و ماندگاری عاشورا داریم سخنان کوبنده و آتشین شیر زن کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها بود، چنانکه در خطبه شان رو به یزید کردند و فرمودند هر ظلم، ستم، جنایت، حیله و نیرنگی که دارد انجام دهد اما بداند که نمی تواند نور خاندان پیامبر (ص) را خاموش کند.

 

کلیدواژه