سنبله 05, 1402 17:01 Asia/Kabul

رایزن سابق تجاری افغانستان در تهران تاکید کرد: اگر ازبکستان به دنبال گسترش روابط اقتصادی با افغانستان است، باید درهای خود را به روی افغانستان باز بگذارد.

رایزن سابق تجاری افغانستان در تهران تاکید کرد: اگر ازبکستان به دنبال گسترش روابط اقتصادی با افغانستان است، باید درهای خود را به روی افغانستان باز بگذارد.

داکتر عبدالهادی فرهنگ، در گفتگو با رادیودری اظهار کرد: اگرچه ازبکستان در چهل سال اخیر فعالیت چندانی در زمینه مسایل اقتصادی با افغانستان نداشته، اما سفرهای هدفمند مقامات این کشور می تواند آغازگر روابط گرم اقتصادی باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سفر هیات سی نفره از فعالان اقتصادی ازبکستان به کابل به ریاست ناظم جان خال مراداف معاون اول وزارت بازرگانی آن کشور که مهمان وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان هستند و به مدت دو روز با مقامات طالبان درباره همکاری دو کشور در زمینه صادرات برق، فناوری و غذا گفتگو می کنند، اینگونه سفرها را مثبت ارزیابی کرده گفت: دیدارها و نشست های تخصصی در زمینه مسایل تجاری می تواند در اعتمادسازی میان دو کشور مفید باشد.

فرهنگ در ادامه گفت: ازبکستان از زمانی که رییس جمهوری جدید آن روی کار آمده، اقدامات خوبی را با همسایه ها و به خصوص افغانستان شروع کرده است.

وی افزود: در زمان رییس جمهوری قبلی، ازبکستان درهای خود را به روی افغانستان بسته بود، اما رییس جمهوری فعلی این کشور به دنبال گسترش روابط تجاری دو کشور است.

فرهنگ با اشاره به اینکه ازبکستان یکی از همسایه های خوب افغانستان است، گفت: روابط تجاری میان دو کشور باید دوطرفه باشد، سفرهایی که به تازگی صورت گرفته برای این است که زمینه تعاملات اقتصادی میان دو کشور فراهم شود.

رایزن سابق تجاری افغانستان در تهران با بیان اینکه رفت و آمدها میان کشورها زمینه ساز تعاملات اقتصادی میان تاجران است، گفت: داد و ستدهای ما با ایران بسیار بزرگ است، دلیل این مساله هم این است که تاجران، دانشجویان و مردم عادی به راحتی می توانند به ایران سفر کنند.

فرهنگ در ادامه بیان کرد: اگر ازبکستان هم در فکر گسترش روابط اقتصادی است، باید درهای خود را به روی مردم افغانستان باز بگذارد تا رفت و آمدها شکل بگیرد و در پی آن روابط تجاری آغاز شود.

وی اضافه کرد: ازبکستان در دوسال اخیر تلاشهایی برای ساماندهی روابط تجاری خود با افغانستان انجام داده و سفر هیات سی نفره به سرپرستی معاون اول وزارت صنعت ازبکستان در راستای همین اقدامات است.

 

کلیدواژه