میزان 05, 1402 14:41 Asia/Kabul

رایزن سابق فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: ضرورت دفاع از ارزش های مشترک دینی رزمندگان افغانستانی و ایرانی را بر آن داشت تا در ایران و افغانستان به دفاع از این ارزش ها بپردازند.

ناصر جهانشاهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به هفته دفاع مقدس در جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت آن اظهار داشت: همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند، دفاع مقدس ایران در برابر تهاجم رژیم بعث عراق با پشتیبانی ابرقدرت های جهان، نبرد امت اسلامی در برابر هجوم باطل و در حقیقت جنگ بین حق و باطل بود.

وی افزود: در این جنگ حق و باطل تمام کسانی که علاقه مند انقلاب اسلامی و خواستار دفاع از ارزش های دینی بودند در دفاع مقدس شرکت کردند و یکی از ملت هایی که صادقانه در این قضیه وارد شد ملت افغانستان بود و رزمندگان و مجاهدین آن در کنار رزمندگان ایرانی قرار گرفتند.

این کارشناس فرهنگی ایرانی یاد آور شد: هزاران نفر از رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس حضور پیدا کردند و در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی بخشی از آن ها به شهادت رسیدند، تعدادی جانباز و برخی هم اسیر شدند. دلیل عمده این مشارکت هم همان پیوند عمیقی است که بین دو ملت ایران و افغانستان وجود دارد، افغانستانی ها انقلاب اسلامی ایران را انقلابی برگرفته از ارزش های دینی می دانستند و زمانی که از سوی رژیم صدام هجوم سنگینی به این انقلاب وارد شد در کنار رزمندگان ایرانی قرار گرفته، در دفاع مقدس شرکت و جان عزیز خود را فدای انقلاب اسلامی کردند.

رایزن سابق فرهنگی سفارت ایران در کابل در رابطه با حضور رزمندگان ایرانی در افغانستان در زمان جهاد این کشور علیه اشغالگری شوروی هم گفت: در بحث انقلاب اسلامی و امت اسلامی جغرافیا به مفهوم روزمرگی آن مطرح نیست و هرجا که نیاز به دفاع از ارزش های اسلامی باشد باید ورود شود از همین رو همانگونه که رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس و در جریان مقاومت اسلامی در سرزمینی غیر از سرزمین مادری خود حضور پیدا کردند و خونشان بر زمین ریخت رزمندگان ایرانی هم برای دفاع از ارزش های دینی و انقلاب اسلامی در سرزمین افغانستان حضور پیدا کردند و خون خود را فدا کردند.

به گفته جهانشاهی مهم دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و ارزش های دینی است و در هر جغرافیایی که احساس شود باید این دفاع انجام شود رزمندگان اسلام با هر هویتی آمادگی دارند که در کنار هم قرار گرفته و خون خود را فدا کنند تا همانگونه که امروز شاهد هستیم حقانیت ارزش های دینی را فریاد کنند.    

این کارشناس ایرانی در مورد تشکیل جبهه مقاومت در منطقه و ایستادگی آن در برابر دنیای استکبار سال ها پس از دفاع مقدس ایران هم گفت: شکل گیری جریان مقاومت اسلامی در امت اسلامی محصول دفاع مقدس است که امت اسلامی در کنار هم توانستند به تهاجم سنگین دنیای استکبار پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: همان پیوستگی ملت ها و رزمندگان مسلمان در دفاع مقدس تجربه بسیار ارزشمندی شد که دلدادگان انقلاب اسلامی در کنار هم قرار گرفتند، جریان مقاومت اسلامی را شکل دادند و تجربه دفاع مقدس را در قالب مقاومت اسلامی تکرار کردند و همه رزمندگان با تابعیت های مختلف وظیفه دفاع از ارزش های دینی خود را انجام می دهند.

 

کلیدواژه