جدی 05, 1395 12:18 Asia/Kabul
  • ایران و روسیه ؛  تلاش های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات سیاسی درباره سوریه

پس از آزاد سازی شهر استراتژیک حلب در سوریه  از اشغال داعش ؛ تلاش های دیپلماتیک برای  از سرگیری مذاکرات سیاسی جان دوباره ای گرفته است .

روسای جمهوری ایران و روسیه  شنبه شب در گفتگویی تلفنی با ‏اشاره به پیروزی های مستمر ارتش سوریه بر تروریست ها بویژه در حلب تاکید کردند ، همزمان با این موفقیت و پیروزی، مذاکرات سیاسی آغاز ‏و تداوم یابد.‏

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این تماس تلفنی تصریح کرد اکنون باید همزمان با مبارزه با گروههای تروریستی ، این پیروزی ها را به سمت ‏شروع مذاکرات سوق داد.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز با  ضروری دانستن استمرارتلاش های دیپلماتیک ، برگزاری مذاکرات در آستانه پایتخت قزاقستان را گامی رو به جلو دانست و اظهارداشت: ‏قزاقستان مکان مناسبی برای مذاکرات صلح میان گروههای مختلف معارضه و دولت سوریه است.‏

از سرگیری مذاکرات سیاسی به موازات ادامه تلاش در جهت رهایی مردم سوریه در نقاط تحت محاصره این کشور از‏دست تروریست ها،از نکات مهمی است که در بیانیه اجلاس اخیر سه جانبه وزرای خارجه ایران؛ روسیه و ترکیه در مسکو مورد تاکید قرار گرفت.نتایج  هماهنگی های سیاسی و میدانی ایران و روسیه  درزمینه مبارزه با داعش در سوریه اکنون با خاتمه جنگ درحلب و آزاد سازی  این شهر مهم و استراتژیک نمایان شده است .  این موفقیت نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم  نه فقط در سوریه بلکه در منطقه محسوب می شود .  نزدیک به شش سال است  که سوریه مورد هجومی بیرحمانه قرارگرفته  است . آنچه  دراین سالها در سوریه بدست داعش و حامیان منطقه ای و فرا منطقه اش رقم خورد در تاریخ می ماند. اکنون انتظارات  وامیدها  برای  بسته شدن پرونده داعش در سوریه بیشتر  شده است ؛ همانگونه که در عراق نیز ،امیدها با پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی عراق ، برای ریشه کردن گروه های تروریستی دو چندان شده است .

در حال حاضر تحولاتی جدید  در منطقه حال وقوع است .تحولاتی  که نه فقط  بر  سوریه و عراق بلکه بر کل منطقه تاثیرگذار است. ایران و روسیه با دقت تحولات منطقه را رصد می کنند ؛  چراکه این تحولات بخشی از  امنیت جمعی  است  .روسیه در واکنش به جنایات داعش در سوریه  وارد عمل شد .  ایران نیز درچارچوب سیاستی  تعاملی منطبق با حقوق کشورهای منطقه در  قبال مسایل عراق و سوریه  با ارائه کمک های مستشاری  تلاش کرد جریان  مبارزه با تروریسم در شکل واقعی خود نمایان شود  .  این تعاملات نشان داد که همسویی  ایران و روسیه  می تواند به شکل گیری تحولاتی منجر شود که  هدف ان بازگشت  ثبات  و امنیت  به  منطقه است . حالا همه نگاه ها به آینده دوخته شده است ؛ آینده ای که در چشم کودکان و زنان و آوارگان جنگ  داعش در عراق و سوریه  ،  تا پیش از این تیره و مبهم بود .

شاید تا همین چند ماه پیش بود که اگر درهر نشستی و یا اجلاسی سخن از گفتمان سیاسی  بعنوان تنها راه حل مسئله سوریه به میان می آمد ؛ حمامیان منطقه ای و فرا منطقه ای تروریست ها آنرا جدی نمی گرفتند ؛ چون تصور می کردند کار سوریه دیگر یکسره شده است .از نگاه آنها ،آینده منطقه ای که  شام وعراق می خواندند ، در دست داعش و تقسیم بندی های نوین در خاورمیانه ( غرب آسیا) قرار گرفته بود . اکنون  اما معادلات  تغییر کرده است . حامیان داعش تنها به این می اندیشند که چگونه تروریست های دست پرورده خود را در سوریه از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند تا شاید در اینده امیدی به بازگشت داشته باشند . نکته همین جاست که داعش  و  همه گروه های تروریستی با برچسب های  ساختگی  خوب و بد و یا میانه  باید ریشه کن شوند.اما در کناراین مبارزه ؛  نباید فراموش شود که راه‌حل نهایی سوریه تنها از طریق مذاکره سیاسی و احترام به حقوق ملت و مردم آن کشور است و مردم  تصمیم‌گیر اصلی و نهایی درباره آینده سوریه هستند.

 ایران و روسیه  در عمل نشان داده اند که  در زمینه حل‌و‌فصل بحران‌های منطقه  جدی هستند و این همفکری و همکاری ها به‌ویژه در سوریه تا نجات مردم سوریه از دست تروریست‌ها ادامه می یابد.  تروریست ها اما مرز نمی شناسند و خطر تروریسم در مناطق مختلف جهان گسترده شده است .وقایع تروریستی اخیر در برلین و ترور سفیر روسیه در انکارا  همه دال بر این واقعیت است که  برای مبارزه با تروریست ها ، همه باید در کنار هم قرار گیرند و هیچ توجیهی برای مماشات ویا  مسامحه در برخورد قاطع با گروههای تروریستی  پذیرفتنی نیست.