عقرب 03, 1402 15:26 Asia/Kabul

عضو مجلس شورای اسلامی ایران گفت: با تشکیل سازمان ملی مهاجرت کارهای مربوط به مهاجرین خارجی در جمهوری اسلامی ایران تجمیع و در یک نهاد انجام خواهد شد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادیو دری با اشاره به تکلیف این مجلس به وزارت کشور برای تشکیل سازمان ملی مهاجرت اظهار داشت: در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران 24 دستگاه متولی امور مهاجرین هستند و این پراکندگی دستگاه های مختلف باعث تردد و خستگی زیاد مهاجرین و کاغذ بازی های متعدد می شود و کارت های مختلفی هم برای مهاجرین از دستگاه های مختلف و با کد های متفاوت صادر می شود.

وی افزود: این وضعیت باعث سردرگمی، تضییع وقت، طولانی شدن فرایند خدمات، رفت و آمد مهاجرین به ادارات مختلف و خستگی زیاد آنان می شود که مشکلات متعددی را هم به دنبال دارد و با توجه به تعداد زیاد و قابل توجه مهاجرین خارجی در جمهوری اسلامی ایران و اینکه خواست رئیس جمهوری اسلامی این بوده که کارهای مربوط به مهاجرین در یک دستگاه انجام شود، بنا شد که یک سازمان متمرکز با مدیریت واحد ایجاد شود تا اقدامات و نظارت های لازم را داشته باشد و مهاجرین هم از سردرگمی نجات پیدا کنند. در همین راستا مقرر شد که سازمان ملی مهاجرت در جمهوری اسلامی ایرا تشکیل شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است اساسنامه این سازمان را تدوین و به مجلس ارایه و مجلس هم آن را مانند سایر قوانین تصویب کند، در حال حاضر شیوه نامه ها و آیین نامه ها روی دست است و پیشاپیش به استقبال این قانون رفته ایم.

ابوترابی عنوان کرد: روند کار هم به این شکل است که اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی یک درجه ارتقاء پیدا کرده و به سازمان تبدیل می شود و در سطح معاونت وزارت کشور قرار می گیرد. تمام کارت های شناسایی هم که از سوی دستگاه های مختلف برای مهاجرین صادر می شد در یک کارت تجمیع می شود که یک طرف آن کارت بانکی و طرف دیگر آن هم مشخصات افراد با یک کد شناسه ده رقمی است که متصل به ثبت احوال ایران می باشد و دیگر نیازی نیست مهاجرین کارت های متعدد داشته باشند و به دستگاههای متعدد مراجعه کنند.

وی بیان داشت: از آنجا که سامانه های دستگاه های مختلف به هم متصل است با این کارت ثبت نام دانش آموزان، مراجعه به پزشک و داروخانه و مسایلی که نیاز به کد شناسایی ملی دارند انجام می شود و هم مشکلات کارت بانکی و هم کارهای اداری مهاجرین حل می شود. همچنان یک سیم کارت اختصاصی موبایل در اختیار مهاجرین قرار می گیرد که با آن می توانند کارهای اداری و نقل و انتقال پول را که با موبایل قابل انجام است، انجام دهند. روند این کار آغاز شده و تعدادی از کارت های مهاجرین به همراه سیم کارت ها آماده و به دفاتر کفالت تحویل داده شده که در حال توزیع است.

وی اضافه کرد: بر اساس شیوه نامه سازمان ملی مهاجرت که در اساسنامه هم درج خواهد شد مهاجرین خارجی بر اساس توانایی ها و عملکردشان  رتبه بندی می شوند. زمانی هم که به آن ها کارت اقامت داده می شود بر اساس کنوانسیون های بین المللی مسایل حقوق شهروندی مانند درمان، تحصیل، مسکن اجاره ای، کار، و اقامت شامل حال آنان می شود.

 

کلیدواژه