عقرب 25, 1402 11:17 Asia/Kabul

کارشناس پاکستانی تاکید کرد: کشورهای آسیای میانه می توانند نقش موثری در ارتباط دولت پاکستان و حکومت طالبان ایفا کنند.

عبدالرحیم درانی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه تجارتی بین افغانستان، پاکستان و ازبکستان در اسلام آباد پاکستان که در آن نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، گوهر اعجاز، وزیر تجارت پاکستان و جمشید خواجه‌اف معاون نخست‌وزیر ازبکستان حضور داشتند، گفت: از آنجایی که افغانستان در میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی قرار گرفته و پاکستان نیازمند تجارت با کشورهای آسیای مرکزی است، این کشورها می توانند در برقراری روابط حسنه میان دولت پاکستان و حکومت طالبان نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: مراحل بعدی خط آهن ترانس-افغان، تجارت و ترانزیت سه جانبه، حل مشکلات موجود در مسیر اتصال منطقه ای و دیگر مسایل در این نشست سه جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این فعال رسانه ای پاکستانی عنوان کرد: طی ماه های اخیر بین حکومت طالبان و دولت پاکستان مشکلات زیادی به وجود آمده از جمله اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان و توقف کانتینرهای تجاری افغان ها در پاکستان چنانکه در حال حاضر بیش از سه هزار کانتینر تجاری افغان ها در پاکستان متوقف شده و دولت اسلام آباد خواستار مالیات بیشتر از آن ها شده است.

درانی اظهار کرد: در بین مهاجرین افغانستانی اخراج شده از پاکستان بسیاری افراد اسناد اقامت قانونی هم داشتند و بسیاری هم که مدارک قانونی نداشتند سال ها در پاکستان زندگی کرده بودند و صاحب سرمایه و کارخانه بوده اند. گفته می شود که حدود 500 کارخانه از افغانستانی ها در پاکستان وجود دارد و سرمایه های مهاجرین افغان هم در آن کشور باقی مانده که تکلیف آن ها مشخص نیست و افغان ها خواستار مشخص شدن تکلیف این سرمایه ها هستند که این موضوعات هم در نشست سه جانبه مورد بحث قرار گرفته است.

این کارشناس پاکستانی یاد آور شد که پاکستان از گذشته ها خواستار تجارت با کشورهای آسیای مرکزی بوده و به ویژه با توجه به انرژی که بعضی کشورهای آسیای مرکزی دارند و بحث انتقال آن به پاکستان و هند هم مطرح بوده و نیاز پاکستان به اتصال به این کشورها و ایجاد راه آهن، دیگر راه های ارتباطی و خط لوله گاز، کشورهای آسیای مرکزی می توانند نقش موثری در ارتباط افغانستان با پاکستان داشته باشند.

وی بیان کرد: کشورهای آسیای میانه هم می توانند نقش میانجی را ایفا کنند و به پاکستان یاد آوری کنند با توجه به مشکلات اقتصادی که با آن مواجه است و منافعی که می تواند از طریق افغانستان و از رهگذر تجارت، واردات و صادرات در این کشورها داشته باشد باید با افغانستان کنار بیاید.

درانی عنوان کرد: مساله تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) خط قرمز پاکستان در رابطه با امنیت است، این مساله از ابتدا وجود داشته اما حکومت طالبان در افغانستان ادعا می کند که نیروهای تی تی پی یا در افغانستان حضور ندارند و یا به آن ها اجازه داده نمی شود که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کنند. اما حملات متعددی در مناطق مختلف پاکستان انجام می شود و دولت پاکستان هم از اهرم های مختلف از جمله مسایل اقتصادی و تجاری و اخراج مهاجرین استفاده می کند تا حکومت طالبان را زیر فشار قرار دهد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که مساله تی تی پی میان دولت اسلام آباد و حکومت طالبان حل نشود و به بعضی خواسته های پاکستان از طالبان توجه نشود مشکلات بین آن ها ادامه دارد و نشست هایی هم که برگزار می شود نتیجه ای درپی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه