قوس 09, 1402 13:58 Asia/Kabul

رئیس شورای علمای اهل تشیع شهرک جبرئیل هرات گفت: مسوولان ولایت هرات وعده قطعی داده اند که عاملان ترور علمای شیعه را دستگیر و مجازات کنند.

حجت الاسلام محمد مطهری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به شهادت دو تن از علمای شیعه ولایت هرات که روز پنج شنبه گذشته رخ داد و متواری شدن عاملان مسلح آن اظهار کرد: والی و مسوولان امنیتی هرات در خصوص دستگیری و مجازات ترور این علما وعده قطعی داده اند.

وی افزود: علمای دینی در راستای خیر و صلاح دین، جامعه دینی و انسانی فعالیت دارند و دشمنان دین و علمای دینی هم در طول تاریخ وجود داشته اند اما اینکه علمای قومی خاص در منطقه ای خاص و در شرایطی خاص مورد حملات تروریستی قرار می گیرند جای سوال دارد.

رئیس شورای علمای اهل تشیع شهرک جبرئیل هرات تصریح کرد: به نظر می رسد حلقات خاصی در خصوص به شهادت رساندن علمای اهل تشیع دخیل هستند که هم دشمن علما و جامعه شیعه هزاره و هم مخالف حکومت طالبان هستند و می خواهند با یک تیر دو نشان بزنند، به گونه ای که هم می خواهند علمای یک قوم خاص را شهید کنند و هم حکومت طالبان را بدنام کرده و در تامین امنیت شهروندان ضعیف جلوه دهند.

حجت الاسلام مطهری عنوان کرد: والی، قوماندان امنیه و رئیس استخبارات هرات پس از این حادثه به دفتر شورای علمای شهرک جبرئیل و حومه آمدند، به خانواده های شهدا سر زدند و تسلیت گفتند و در صحبت هایی که شد وعده حتمی دادند که قاتلین این شهدا در اسرع وقت شناسایی، دستگیر و مجازات خواهند شد.

وی بیان کرد: تعدادی از علما و بزرگان جامعه تشیع هم با والی و مسوولان امنیتی هرات دیدار داشتند، خواسته های مردم را مطرح کرده و خواستار تامین امنیت بیشتر علما و شخصیت های مطرح اجتماعی، علمی، فرهنگی و اماکن عمومی مانند مساجد، مکاتب، باشگاه های ورزشی و مراکز آموزشی شدند، مسوولان هم اطمینان دادند که تلاش ها در جهت تامین امنیت مضاعف خواهد شد. در مورد دستگیری و مجازات قاتلان علما هم وعده قطعی دادند و گفتند سرنخ هایی پیدا شده، تحقیقات به زودی تکمیل و نتایج آن اعلام خواهد شد و عاملین قتل ها نیز دستگیر و مجازات خواهند شد.

مطهری گفت: اگرچه ممکن است هدف اربابان عاملان ترور علما، اختلاف افکنی مذهبی باشد اما شهادت شخصیت های دینی و علمای اسلامی نقش موثری در وحدت ملی و اخوت اسلامی داشته، ملت مسلمان افغانستان هوشیارند و اهداف اینگونه توطئه ها و دسایس اختلاف انگیز دشمنان را به خوبی می فهمند و درک می کنند و فریب این توطئه ها را نمی خورند.

وی اضافه کرد: مردم مسلمان افغانستان اعم از شیعه و سنی همواره در غم ها و شادی ها در کنار یکدیگر بوده اند چنانکه در دوران جهاد تمام مردم افغانستان در کنار هم و در سنگر واحد قرار داشتند، خون شهدا در جهت انسجام بیشتر ملت مسلمان افغانستان موثر خواهد بود و عاملان اینگونه جنایات که فریب دشمنان اسلام و مردم افغانستان را خورده اند هم باید به خود بیایند و دیگر مرتکب چنین جنایاتی نشوند.

 

کلیدواژه