قوس 12, 1402 13:38 Asia/Kabul

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین مرحوم سید محمد هادی هادی از شخصیت های برجسته جهادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود که جایگاه ویژه ای در میان تمام اقشار مردم افغانستان داشت.

سید حسین هادی فرزند مرحوم سید محمد هادی هادی رهبر حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان و رئیس بنیاد فرهنگی پیامبر اعظم در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با تسلیت درگذشت وی به مردم و مجاهدین افغانستان گفت: ایشان متعلق به یک قوم، مذهب و زبان خاص نبود و عملکرد وی در بیش از چهار دهه گذشته نشان دهنده توجه به اتحاد، همدلی، همکاری، همدیگرپذیری و توسعه افغانستان بوده و در تمام نقاط افغانستان و به ویژه مناطق مرکزی این کشور با مردم ارتباط نزدیک داشت.

وی افزود: یکی از ویژگی های آقای هادی این بود که به عنوان یک چهره بی آلایش و بی تشریفات زندگی می کرد، ارتباط مستقیمی با مردم داشت و مردم می توانستند در زمان های مختلف و کوتاهترین زمان به ایشان دسترسی داشته باشند و برنامه ها، مشکلات و صحبت های خود را با وی در میان بگذارند. در صورتی هم که مردم با مصیبتی مواجه می شدند یا در رنج بودند بلافاصله و بدون توجه به اینکه از کدام حزب، قوم یا مذهب هستند مراجعه و همکاری می کرد.

فرزند مرحوم هادی اظهار کرد: ایشان یکی ازپیشکسوتان جهادی در افغانستان و از موسسین حزب حرکت اسلامی افغانستان به رهبری حضرت آیت الله محسنی رحمت الله علیه بود، در سال 1358 زمانی که نوزده سال داشت جمهوری اسلامی ایران را ترک و در افغانستان حضور پیدا کرد، تقریبا تا پایان عمر در افغانستان بود و نقش جدی و پر رنگی در جهاد علیه اشغالگران شوروی داشت، در بحث سیاسی در سه دوره کاری در وزارتخانه های شهدا و معلولین، انکشاف دهات و زراعت و آبیاری در کابینه مرحوم برهان الدین ربانی و حامد کرزی حضور داشت و در موضوع فرهنگی عضو موسس و رئیس کمیسیون تبلیغات شورای علمای شیعه افغانستان و عضو موسس و رئیس اجرایی شورای اخوت اسلامی بود.

هادی عنوان کرد: اقدامات و عملکرد ایشان در راستای اخوت و برادری زبانزد خاص و عام بود و ارتباط بسیار نزدیکی با علمای شیعه و سنی داشت و از جایگاه خاصی هم در میان آنان برخوردار بود، بنیاد پیامبر اعظم (ص) را هم در سال 1386 تاسیس کرد که این بنیاد در امور اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار بود و به بنای تعداد زیادی از مساجد و حسینیه ها کمک کرد و از طریق این بنیاد چندین هزار جلد کتاب در ولایت های مختلف توزیع شده و برنامه های فرهنگی، سمینارهای بین المللی و اقدامات مشخص و ناثیرگذاری در راستای تقریب مذاهب اسلامی داشته است.

این فعال فرهنگی گفت: یکی از خصوصیات مهمی را که مردم و شخصیت ها در مورد آقای هادی مطرح می کنند، ویژگی اخلاقی ایشان است که اخلاق حسنه ای داشت، با صعه صدر و صبر نسبت به مسایل برخورد می کرد و با وجود جانبازی و مشکل جسمی که داشت در بسیاری از مراسم به ویژه مراسم فاتحه شرکت می کرد و با مردم و فرزندان خود رابطه نزدیک دوستی داشت.

فرزند مرحوم هادی در مورد مراسم تشییع و فاتحه ایشان هم اظهار کرد: مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هادی هادی روز دوشنبه 13/09/1402 ساعت یک بعد از ظهر در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) انجام می شود، سپس روز چهارشنبه مراسم تشییع در شهر مقدس قم از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد و در نظر است که روز پنج شنبه پیکر ایشان به افغانستان و کابل منتقل و تشییع شود. مراسم فاتحه هم قرار است روز جمعه در شهر مقدس قم و شهر کابل برگزار شود.

 

کلیدواژه