قوس 12, 1402 15:57 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان در صورتی می تواند در جامعه جهانی برای خود جایگاهی کسب کند که در تامین امنیت تمام شهروندان افغانستان موفقیت به دست آورد.

رمضانعلی فصاحت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با حملاتی که علیه قشر خاصی از مردم  افغانستان یعنی شیعیان انجام می شود و اخیرا هم چند مورد در هرات اتفاق افتاده، گفت: در صورتی که حکومت طالبان بخواهد در جامعه جهانی جایگاهی برای خود به دست آورد باید برای تامین امنیت تمام شهروندان افغانستان بکوشد و در این زمینه توفیق یابد.

این استاد دانشگاه در کابل اظهار کرد: چه در حکومت قبلی و چه در حکومت فعلی بحثی از یک دشمن مشترک به نام داعش وجود داشته که دو هدف عمده را پیگیری می کرده؛ یکی ایدئولوژیکی و مذهبی و دیگری سیاسی و امنیتی با این توصیف به نظر می رسد که طالبان و حکومت فعلی به عنوان هدف سیاسی و امنیتی و شیعیان به عنوان هدف مذهبی این گروه مورد حمله قرار می گیرند. اما سوال این است که چرا هم در گذشته و هم اکنون به هدف مذهبی بیشتر حمله می شود.

وی افزود: در این زمینه دو تحلیل قابل ارایه است؛ یکی اینکه با نگاه بدبینانه موضوع یک اقدام داخلی و با عوامل داخلی است و دیگر اینکه عوامل و اهداف بیرونی علیه مردم و حکومت افغانستان وجود دارد و بر اساس آن عمل می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی به نظر می رسد این موضوع ریشه بیرونی دارد اما اینکه فقط اهداف مذهبی و قومی را دنبال می کند و مورد حمله قرا می دهد به این دلیل است که می خواهد رابطه بخشی از مردم و قشر خاصی از جامعه را با حکومت و نظام سیاسی فعلی خدشه دار کند، به همین دلیل این حملات از طرف گروه تروریستی داعش به عهده گرفته نمی شود تا این رابطه بیشتر تخریب شود و به پیکره اجتماعی آسیب برساند.

فصاحت عنوان کرد: داعش به خاطر شکست هایی که در افغانستان خورده نمی تواند به صورت مستقیم علیه اهداف امنیتی حکومتی اقدام کند و دستاوردی داشته باشد و این راه را در پیش گرفته تا بخشی از مردم را با حکومت مواجه کند و با توجه به شرایط منطقه ای شرایط بهتری را برای خود رقم بزند.

وی با اشاره به ادعای حکومت طالبان مبنی بر اینکه برقراری امنیت در افغانستان از دستاوردهای عمده آن در طول دو سال گذشته بوده و در عین حال رویدادهای امنیتی آن هم علیه قشر خاصی از جامعه رخ می دهد، گفت: این موضوع بیانگر دو موضوع است؛ یکی اینکه حکومت فعلی بر تمام عوامل تولید کننده ناامنی از جمله داعش توفیق یافته و آن ها را سرکوب کرده و دیگر اینکه گروه های مسلح مخالف حکومت فعلی هنوز در وضعیت انسجام قرار نگرفته و حمایت های بیرونی را هم کسب نکرده اند که همچنان اهداف غیر نظامی را مورد حمله قرار می دهند.

 

کلیدواژه