قوس 22, 1402 12:23 Asia/Kabul

فعال فرهنگی-اجتماعی افغان تاکید کرد: حکومت فعلی در افغانستان با کمک مردم در جهت بهبود وضعیت امنیتی این کشور گام بردارد.

مولوی یعقوب سامانی معاون آموزشی جامعه النور الاسلامیه در ایران در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با ابراز تاسف از ترور تعدادی از علما و مردم شهر هرات به ویژه علما و مردم اهل تشیع طی کمتر از دو ماه گذشته گفت: با توجه به اینکه حکومت فعلی در افغانستان بارها اعلام کرده تامین امنیت تمام شهروندان را بدون در نظر داشت مذهب، قومیت و زبان وظیفه خود می داند، باید در جهت تامین امنیت با کمک مردم اقدامات اساسی انجام دهد.

وی افزود: حکومت فعلی در افغانستان می تواند ضمن اینکه برای تامین امنیت برنامه ریزی و اقدام می کند، امنیت هر منطقه را به اهل آن بسپارد تا با نظارت مسوولان و مردم وضعیت امنیتی بهبود پیدا کند.

این عالم اهل سنت افغان عنوان کرد: وحدت شیعه و سنی در افغانستان و از جمله در ولایت هرات از گذشته ها به صورت عملی وجود داشته و دارد و این خلاف خواسته های دشمنان است و برای برهم زدن آن اقدام می کنند.

به گفته مولوی سامانی افغانستان از لحاظ ژئوپلیتیک منطقه حساسی است و استخبارات منطقه و خارجی که نمی توانند این کشور را آرام ببینند اقداماتی انجام می دهند و گمان می کنند چیزی که می تواند این آرامی را برهم بزند دامن زدن به اختلافات مذهبی است.

این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان اظهار کرد: پس از خروج کشورهای استکباری از افغانستان امنیت این کشور و وحدت مردم برای آن ها تعجب آور بوده و در ترورهایی که اخیرا در افغانستان و به ویژه هرات انجام شده رد پای استخبارات خارجی و کشورهای استکباری دیده می شود و اگرچه خودشان از این کشور اخراج شده اند هنوز نیروهایشان برای تفرقه افکنی میان مردم حضور دارند.

وی اضافه کرد: اما مردم افغانستان با هوشیاری، بیداری و امت محوری و با پیروی از علما و بزرگان خود امید دشمنان را در جهت تفرقه افکنی بین شیعیان و اهل سنت این کشور به یاس تبدیل خواهند کرد.

 

کلیدواژه