جدی 10, 1402 17:55 Asia/Kabul

کارشناس و فعال اقتصادی افغان تاکید کرد: با اجرا شدن طرح ریال برون مرزی در ایران صادرات ایران به افغانستان افزایش و گسترش خواهد یافت.

شیر آقا حبیبی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مشهد مقدس، برگزاری جلسه با تاجران و سرمایه گذاران و شنیدن مشکلات آنان و اینکه قول داده ترتیبی اتخاذ شود که از ابتدای سال آینده خورشیدی صادرات واحدهای تولیدی ایرانی به افغانستان با ریال هم قابل قبول باشد، اظهار کرد: این موضوع به حفظ و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان کمک خواهد کرد.

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به نتایج این نشست گفت: این موضوع یکی از درخواست‌های تجار مشهدی برای صادرات به افغانستان بود که با اجرایی شدن طرح ریال برون مرزی یا "آف شور: پاسخ داده شده و تجار می‌توانند به جای ارز خارجی برای صادرات از ریال برون مرزی بهره گیرند. وی افزود: مقررات طرح ریال برون مرزی در بانک مرکزی تدوین شده و تاکنون یک یا دو بانک اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند و به زودی در کل بانک‌های ایران عملیاتی خواهد شد.

به گفته حبیبی مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان بدون مبادلات مالی امکان پذیر نیست، بحث برگشت ارز هم از جمله مسایل و مشکلات در بحث صادرات ایران به افغانستان است که هزینه های زیادی را به واحدهای تولیدی ایرانی تحمیل کرده، به این دلیل صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان کاهش یافته است. تاجران افغانستانی هم که به دنبال خرید کالاهای ایرانی بودند باید در قبال کالا دالر پرداخت می کردند که با توجه به شرایط داخل افغانستان این مورد برای آن ها هم مشکلاتی داشت اما با اجرا شدن طرح ریالی این مشکلات رفع خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در حال حاضر صادرات ایران به افغانستان به حدود 900 میلیون دالر در سال رسیده که با توجه به ظرفیت های بالایی که در تبادل کالا و تجارت بین ایران و افغانستان وجود دارد مبلغ بسیار پایینی است. ظرفیت های تجاری بین ایران و افغانستان بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است و دو طرف باید در جهت رفع موانع در این زمینه تلاش کنند.

این فعال اقتصادی افغان در مورد تجارت بین ایران و افغانستان هم گفت: شکل کار تا حدی تغییر کرده به گونه ای که افغانستان در تولید برخی کالاها به خودکفایی رسیده، به عنوان مثال تولید اقلامی مانند کیک، کلوچه، بیسکویت، آبمیوه و لبنیات که از گذشته ها آغاز شده بود اخیرا افزایش یافته و به این خاطر صادرات این اقلام از ایران به افغانستان کاهش یافته است. با روی کار آمدن حکومت طالبان فساد از گمرکات افغانستان تقریبا برچیده شده و تعرفه های منطقی تری هم برای حمایت از تولیدات داخلی وضع شده است. به هر صورت در حال حاضر صادرات مواد اولیه، ماشین آلات و خدمات فنی و مهندسی از ایران به افغانستان نقش بیشتری دارد.

حبیبی همچنان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در جمهوری اسلامی ایران تحریم های ظالمانه بین المللی است. برخی مشکلات هم در تجارت بین ایران و افغانستان وجود دارد که یکسری مشکلات در داخل ایران مانند مساله برگشت ارز یا طولانی بودن روندهای اداری و مسایل مرزی با تدبیر قابل حل است تا حمل و نقل بدون توقفی بین ایران و افغانستان در جریان باشد و حداقل یکی از مرزهای بین دو کشور باید به صورت شبانه روزی کار کند.

وی اضافه کرد: فعالین اقتصادی افغانستانی و ایرانی تاکید دارند تمام توافقاتی که بین ایران و افغانستان امضا می شوند از حالت مکتوب خارج شده و به سرعت عملی شوند.

 

کلیدواژه