جدی 17, 1402 14:29 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: برای ایجاد امنیت در افغانستان نیاز به ایجاد تفکر شهروندی در میان سران و افراد تاثیرگذار طالبان است.

حفیظ الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: طالبان باید از اندیشه سنتی خارج شوند و تمام مردم افغانستان را شهروندان این کشور بدانند، اگر چنین تغییری در طالبان مشاهده شود می توان گفت که برای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای مردم افغانستان هم تلاش می کنند.  

وی با اشاره به انفجاری که روز گذشته در یک موتر مسافربری در منطقه دشت برچی واقع در غرب کابل رخ داد و دو کشته و چهارده زخمی برجای گذاشت، اظهار کرد: حملات، انفجارها و ترورهایی که تاکنون در غرب کابل و منطقه دشت برچی انجام شده و ترورها و انفجارهایی که در ولایت های مختلف افغانستان رخ داده نشان دهنده ضعف طالبان در تامین امنیت است.

به گفته این کارشناس سیاسی حکومت طالبان قادر به ایجاد امنیت سراسری در افغانستان نبوده و به ویژه حملات و انفجارهایی که در مناطق خاص، علیه قومی خاص و با اهدافی خاص رخ می دهد نشانه عجز آنان در تامین امنیت است، طالبان می دانند که مناطق شیعه نشین به ویژه غرب کابل همواره هدف حملات گروه های تروریستی بوده اند و این منطقه به لحاظ امنیتی بسیار آسیب پذیر است با وجود این حملات و انفجارهایی در این منطقه رخ می دهد.

محمدی عنوان کرد: نوع عملکرد و تفکر طالبان هم باعث اینگونه ناامنی ها در افغانستان دامن می زمی شود، طالبان به دنبال آن هستند که تمام مردم افغانستان از تفکر آنان پیروی کنند که این مساله به اختلاف قومی و مذهبی و نفرت پراکنی دامن می زند و این تفکر را به نیروهای طالبان القاء می کند که در تامین امنیت منطقه و مردم مشخصی کوشا نباشند.

وی بیان کرد که اگرچه طالبان اقداماتی را برای سرکوب گروه های تروریستی در افغانستان انجام داده اند اما به توفیقی در این زمینه دست نیافته اند، اقدامی که باعث سرکوب و نابودی این گروه ها شود انجام نشده و به نظر می رسد که نمی خواهند این گروه ها به طور کامل نابود شوند. آنان به نوعی می خواهند به دنیا اعلام کنند که برای حکومت در افغانستان طالبان بهتر از این گروه های تروریستی هستند و به این ترتیب همکاری کشورهای دیگر را جلب کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی این دیدگاه به تقویت گروه های تروریستی کمک می کند و حملات تروریستی علیه مناطق و مردمی خاص ریشه در همین تفکرات و اندیشه ها دارد، این اندیشه ها ضمن ایجاد ناامنی باعث ایجاد نفرت قومی و مذهبی و اختلاف بین مردم می شود.

محمدی عنوان کرد: برای ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بدون در نظرداشت مسایل قومی، مذهبی و زبانی، موافقت ها و مخالفت ها و فقط با توجه به حقوق شهروندی مردم، نیاز به اقداماتی است و آنچه در رابطه با گروه حاکم در افغانستان مهم است، تغییر تفکر و ایجاد اندیشه شهروندی در مسوولان و افراد تاثیرگذار آن می باشد. اقدام دیگری که طالبان باید انجام دهند همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای دخیل و با نفوذ در مساله امنیت افغانستان است زیرا با همکاری منطقه ای می توانند تهدیدات امنیتی را رفع و گروه های تروریستی را مهار کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این ها برای ایجاد امنیت و صلح پایدار در افغانستان طالبان باید به مردم رجوع کنند و اجازه دهند جوامع مدنی فعالیت کنند تا مردم به آگاهی برسند و این آگاهی، نگاه شهروندی و هم زیستی، باعث شود که امنیت و صلح پایدار در افغانستان شکل بگیرد.

 

کلیدواژه