جدی 23, 1402 10:00 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: مولوی فضل الرحمان رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان از آینده طالبان پاکستانی و طالبان افغانستانی نگران است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر مولوی فضل الرحمان به افغانستان و دیدارهایش با سران طالبان، اظهار کرد: او می خواهد طالبان پاکستانی میدان نظامی را ترک کرده و وارد یک گفت و گوی سیاسی با دولت پاکستان شوند و طالبان افغانستانی هم در این قضیه نقش میانجی داشته باشند.

وی افزود: رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان از گذشته ها با طالبان ارتباط داشته و از آنان حمایت کرده. او علیه حکومت گذشته افغانستان و خارجی ها اعلام جهاد کرده بود و از وی به عنوان پدر معنوی طالبان نام برده می شود. اخیرا هم با بروز حوادث خطرناکی در منطقه و به ویژه پاکستان تصمیم گرفت به افغانستان سفر کند و دیدگاه ها و رهنمودهای جدیدی را به رهبران طالبان ارایه کند که می تواند شامل چارچوب های مناسب حکومت داری و ایجاد روابط سیاسی و دیپلماتیک و همچنان تسهیل اعتماد متقابل میان دولت پاکستان و حکومت طالبان باشد.

به گفته سلجوقی مولوی فضل الرحمان هم از رفتارها و عملکرد طالبان حمایت می کند و هم این رفتارها را توجیه می کند او در تمام اعمال طالبان پاکستانی و افغانستانی به نوعی دخیل بوده و اکنون که درک کرده دولت اسلام آباد در مساله تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) با جدیت عمل می کند به دنبال آن است که حکومت طالبان در افغانستان سیاست ملایم تری در این زمینه اتخاذ کند تا از بروز تنش های بیشتر بین حکومت طالبان و دولت اسلام آباد جلوگیری شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان تاکنون در مورد تحریک طالبان پاکستانی موضعی نگرفته و این نشان می دهد که همان نقش و تاثیری را که بر طالبان افغانستان دارد بر طالبان پاکستانی هم دارد و نمی خواهد روابط حکومت طالبان و دولت پاکستان به حدی تیره شود که سازمان استخبارات ارتش پاکستان (آی. اس.آی) دست از حمایت طالبان بردارد زیرا اگر این اتفاق رخ دهد زمینه ایجاد گروه های مخالف حکومت طالبان در داخل افغانستان فراهم خواهد شد و این آینده خطرناکتر و پیچیده تری را برای طالبان رقم خواهد زد.

سلجوقی بیان کرد: تضعیف موقعیت سیاسی مولوی فضل الرحمان در داخل پاکستان به خاطر حمایت وی از طالبان پاکستانی، طالبان افغانستانی و جریان هایی است که مورد انتقاد دولت پاکستان هستند و او می داند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند آسیب بیشتری می بیند و جایگاه خود را در داخل پاکستان از دست خواهد داد.

وی اضافه کرد: حکومت پاکستان هم با توجه به نفوذ مولوی فضل الرحمان بر طالبان پاکستانی و طالبان افغانستانی او را در یک چالش بزرگ قرار داده که یا بتواند از نقش خود برای کاهش تنش ها و فعالیت های تروریستی علیه دولت اسلام آباد استفاده کند و یا با از دست دادن جایگاه خود در جامعه پاکستان مواجه شود.

 

کلیدواژه