دلو 15, 1402 18:45 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار دشوار و با وجود موانع و تحریم ها به تکنولوژی های برتر فنی از جمله تکنولوژی فضایی دست یافته است.

داکتر سید رضا میرطاهر در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به پیشرفت های شگرف جمهوری اسلامی ایران در عرصه تکنولوژی های پیشرفته اظهار کرد: یکی از آن ها عرصه فناوری هوافضا است به گونه ای که چرخه کامل فضایی از ساخت ماهواره ها و ماهواره برها گرفته تا ساخت تاسیسات پرتاب، نظارت و مدیریت ماهواره ها را در اختیار دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طرح های درازمدتی برای پرتاب ماهواره به مدار ژئو سنکرون دارد که اگر این اقدام با استفاده از ماهواره برهایی انجام شود که می توانند بیش از 35 هزار کیلومتر به سمت فضا حرکت کنند، گام بسیار مهمی خواهد بود و این امکان را فراهم می کند که بتواند ماهواره های دیگر کشورها را به صورت تجاری در فضا قرار دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی دستاوردهای اخیر ایران مانند پرتاب ماهواره ثریا توسط ماهواره بر قائم 100 و پرتاب سه ماهواره کوچک با استفاده از ماهواره بر سیمرغ نشانه تحولات شگرفی است که ایران در این زمینه به دست آورده است.

میرطاهر یاد آور شد: غربی ها که همواره با هر گونه پیشرفت فنی و تکنولوژیک ایران مخالفت کرده اند حتی در مورد پرتاب ماهواره و ماهواره برها هم مخالفت خود را با بیانیه های رسمی اعلام می کنند. این مساله در وهله اول به معنای دخالت در امور داخلی ایران است و در وهله بعد حاکی از آن است که هیچ گونه پیشرفت بومی ایران را برنمی تابند و طرح موضوع احتمال استفاده از تکنولوژی ماهواره برها در ساخت موشک های قاره پیما هم یک خلط مبحث آشکار است.

وی اضافه کرد: برنامه فضایی ایران کاملا بومی است و پیشرفت هایش در شرایط آسان و با کمک دیگر کشورها به دست نیامده بلکه در زمینه های حساس هسته ای، فضایی، هواپیمایی، نظامی و بسیاری زمینه های دیگر در شرایطی انجام شده که بیشترین فشارها و تحریم ها وجود داشته، در عین حال غربی ها به سرکردگی امریکا حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به دستگاه ها، تجهیزات و مواد لازم برای گسترش اینگونه تکنولوژی ها می کنند.

 

کلیدواژه