حوت 05, 1402 18:39 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغانستانی تاکید کرد: امریکا به قدری حیثیت خود را در منطقه از دست داده است که برنامه های خود را در پوشش سازمان ملل متحد انجام می دهد.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان پس از نشست اخیر دوحه مبنی بر اینکه امریکا خواستار روندی به رهبری سازمان ملل متحد برای تهیه نقشه راه برای افغانستان است، عنوان کرد: نشست دوحه توسط امریکایی ها پیش می رود اما از آنجا که امریکا دیگر حیثیت سابق را ندارد می خواهد وانمود کند که برنامه ها از طریق سازمان ملل متحد دنبال می شود.

وی تصریح کرد: به این ترتیب امریکا در پوشش سازمان ملل متحد می خواهد برنامه های خود را دنبال کند در حالیکه در دیدارهای طولانی که سال های قبل نماینده امریکا با طالبان در قطر داشت نقشی به سازمان ملل متحد داده نمی شد و اکنون این یک عقب نشینی در سیاست امریکا محسوب می شود و این نشان می دهد که امریکا پس از حمایت های صریح از رژیم صهیونیستی برای نسل کشی در غزه و اصرار بر ادامه جنگ حیثیت خود را در منطقه کاملا از دست داده است.                        

به گفته این کارشناس سیاسی نشست دوحه نقطه مقابل نشست گروه تماس منطقه ای است که می خواهد مشکل افغانستان از طریق همکاری های منطقه ای و با حضور کشورهای منطقه حل شود، تشکیل گروه تماس منطقه ای به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و شخص سفیر و نماینده ریاست جمهوری اسلامی ایران دنبال شد که مورد استقبال کشورهای منطقه هم قرار گرفت، پس از آن نشست دوحه سازماندهی شد اما این نشست دچار شکست شد و سازمان ملل، امریکا و متحدینش از این نشست به نتیجه ای نرسیدند و طالبان هم در این نشست شرکت نکردند.

عصمت اللهی یاد آور شد که قبلا دوحه در محوریت دیدارهای امریکایی ها و طالبان قرار داشت اما اهمیت خود را از دست داده و این یک شکست برای امریکا و متحدینش محسوب می شود، اینکه طالبان در نشست اخیر دوحه شرکت نکرده اند هم نشان دهنده آن است که به واقعیت های میدانی توجه می کنند و می دانند که قضیه افغانستان بدون کشورهای همسایه و منطقه قابل حل نیست.

این کارشناس سیاسی بیان کرد که امریکایی ها اهداف پلیدی در مورد افغانستان دارند و نقش سازمان ملل متحد هم طی بیش از دو دهه گذشته کمرنگ بوده، دفتر معاونت این سازمان در افغانستان (یونانا) هم به گفته حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان دفتر معاونت سی آی ای امریکا بوده و اکنون هم طالبان باید متوجه باشند که دفتر سازمان ملل اگر همان یونامای سابق باشد باز هم توسط کارکنان سی آی ای اداره می شود.

وی اضافه کرد: امریکایی ها طی بیش از بیست سال اخیر هدفی جز تخریب، ناامن سازی و بی ثباتی افغانستان نداشته اند، طرح هایی هم که با محوریت امریکا و سازمان ملل متحد اجرا می شود به نتیجه ای نمی رسد.

 

کلیدواژه