حوت 19, 1402 10:36 Asia/Kabul

کارشناس و فعال حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد: گزارش ها در مورد اوضاع حقوق بشر در این کشور زمانی کارساز است که یک برنامه عملی برای تغییر وضعیت روی دست گرفته شود.

سوسن خالقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به گزارش اخیر ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان که گفته زنان و دختران افغانستان از زندگی عمومی حذف شده اند و از کشورهای جهان خواسته روابط خود با طالبان را مشروط به رعایت حقوق بشر کنند در حالیکه طالبان این گزارش را رد کرده اند، گفت: این گزارش ها در صورتی کارساز است که از حالت ابراز تاسف خارج شده و تنها ابراز تاسف نهادهای حقوق بشری مانند سازمان ملل متحد را به دنبال نداشته باشد و یک برنامه عملی برای تغییر وضعیت روی دست گرفته شود.  

وی در مورد درخواست ریچارد بنت از جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری مبنی بر اینکه در قبال نقض حقوق بشر در افغانستان اقدامات عملی انجام دهند عنوان کرد: به نظر می رسد که در مورد افغانستان یک بازی در جریان است، زمانی که زنان افغانستان صدای اعتراض خود را بلند می کنند نهادهای حقوق بشری فقط ابراز تاسف می کنند و کاری را انجام می دهند که به نفع خودشان باشد.

خالقیار اظهار کرد: طالبان هم یکدست نیستند و دیدگاه های متفاوتی در میان آنان وجود دارد، ممکن است برخی از آن ها خواستار بازگشایی مدارس دخترانه باشند اما برخی دیگر از آن ها خواستار چنین چیزی نیستند.   

این کارشناس افغان در مورد تاثیر انتشار گزارش های حقوق بشری درباره افغانستان بر تعامل طالبان با جهان هم گفت: رعایت نشدن حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان شرایط به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان را دشوار تر می کند.

وی اضافه کرد: اگر حکومت طالبان مدعی است که حقوق زنان بر اساس شریعت اسلامی به آن ها داده شده پس باید حقوق اساسی زنان و دختران مانند، تحصیل، کار و امنیت که مطابق شریعت اسلامی است، به آن ها داده شود.

 

کلیدواژه