ثور 18, 1403 20:04 Asia/Kabul

سفیر ایران در کابل گفت: موضوع خارج کردن افغانستان از محاصره خشکی به عنوان یکی از خواسته های تاریخی این کشور همسایه، در دستور کار جمهوری اسلامی است.

حسن کاظمی قمی امروز در مشهد و در حاشیه نشست استانداران استان‌های همجوار ایران با افغانستان در مصاحبه با خبرنگار رادیو دری افزود: یکی از بهترین و نزدیک ترین مسیرها برای شکسته شدن حصار جغرافیایی افغانستان، مسیر ایران و بندر چابهار است که طرح توسعه آن نیز در اولویت جمهوری اسلامی است.

وی از آمادگی ایران، برای جذب سرمایه های خارجی به ویژه حضور سرمایه‌داران افغانستانی در بندر چابهار خبر داد و اظهار کرد: به منظور توسعه زیرساختها در منطقه چابهار، موضوع ساخت یک فرودگاه بین‌المللی و نیز ساخت جاده ریلی در این منطقه به تصویب رسیده است.

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با اشاره به طرح توسعه ریلی در منطقه چابهار اضافه کرد: بر اساس این طرح، یک خط ریلی از چابهار به زاهدان و از آنجا تا شمال شرق ایران، ترکمنستان و آسیای مرکزی کشیده می شود که به نوعی طرح اتصال جنوب به شمال است و خط ریلی دیگری نیز پس از اتصال چابهار به زاهدان، از مسیر میلک به قندهار ساخته خواهد شد که افغانستان را از این مسیر به آب های آزاد متصل خواهد کرد. 

کاظمی قمی با اشاره به فعال بودن خط آهن خواف تا روزنک و هرات، از طرح دیگری برای ادامه این خط ریلی تا منطقه واخان و مرز چین خبر داد و اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح،  اتصال کریدور شمال جنوب، در مسیر شرق به غرب نیز ایجاد خواهد شد که این رویداد، هم مطالبه افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است و  هم با راهبرد یک کمربند یک جاده چین مطابقت دارد.

وی پیش بینی کرد که خط آهن چابهار تا زاهدان تا بهار سال آینده ساخته شود.

سفیر تهران در کابل با اشاره به بحران اوکراین و تاثیر آن بر مسیرهای ترانزیتی بین المللی گفت: بعد از بحران اوکراین، 200 میلیون تن کالاهای ترانزیتی که قبلا چین و هند از مسیر روسیه به اروپا منتقل می کردند، باید از مسیرهای جایگزین انتقال یابد و این وضعیت، اهمیت ایران و افغانستان را در مساله ترانزیت افزایش داده است.

 

سفیر تهران در کابل: ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر ترانزیت برای افغانستان است

کاظمی قمی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اهمیت مساله مرزها و تقویت روابط استان های مرزی ایران و افغانستان افزود: ایران امن ترین، به صرفه ترین و اقتصادی ترین مسیر ترانزیت برای افغانستان است و بیش از 70 درصد ترانزیت کالا برای افغانستان از مرزهای جمهوری اسلامی به ویژه از دوغارون عبور می کند.

او بر اهمیت تاسیس مناطق آزاد مشترک در مرزهای دو کشور تاکید و تصریح کرد: آمادگی داریم در بخش هایی از مرزهای مشترک، مناطق آزاد ایجاد کنیم که این این مناطق برای تقویت بنیه اقتصادی و تجاری و تولید و صادرات افغانستان نیز آثار فراوانی خواهد داشت.

به گفته کاظمی قمی، 24 ساعته کردن گذرگاه‌های مرزی بین ایران و افغانستان، ایجاد سهولت برای تردد رانندگان کامیون های ترانزیتی در مرزهای دو کشور، تقفویت بازارچه های مرزی، ایجاد وحدت رویه و قوانین در همه پایانه های مرزی مشترک با افغانستان و هوشمند سازی و روان سازی عملیات گمرکی در مرز دو کشور را از دیگر موضوعات مطرح در نشست با استانداران استانهای همجوار ایران با افغانستان اعلام کرد.

ایران برای همکاری با طالبان در چابهار اعلام آمادگی کرد

کاظمی قمی: ایران و افغانستان ظرفیت‌های فراوان همکاری تجاری و اقتصادی دارند

نخستین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار ایران با افغانستان در مشهد

کلیدواژه