ثور 13, 1403 15:36 Asia/Kabul

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان بر اهمیت بندر چابهار برای افغانستان و جدیت کابل در پیگیری توافقات با ایران در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش رادیو دری، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان که در صدر یک هیأت تجاری و اقتصادی به استان سیستان‌ و‌ بلوچستان ایران سفر کرده است، هدف از سفر خود را پیگیری توافقات قبلی درباره بندر چابهار عنوان کرد.

عزیزی به خبرنگاران گفت: در سفرهای قبلی که داشتیم به طور تفصیلی در مورد چابهار صحبت کردیم و یکسری توافقات هم داشتیم. ما می‌خواهیم موضوع چابهار صد در صد راه بیافتد.

وی با بیان اینکه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران هدفگذاری شده است گفت رسیدن به این هدف این یک سلسله نیازمندی و شرایط برای دو کشور دارد.

وی تأکید کرد اگر روال سابق ادامه پیدا کند تجارت دو کشور از دو میلیارد دلاری که بوده، بالاتر نمی‌رود اما اگر یک سلسله تشویقات و شرایط بهتر در مرزها ایجاد شود، صادرات اضافه خواهد شد و تجارت بیشتری وجود خواهد داشت.

عزیزی گفت درباره راه چابهار افغانستان با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسؤولین ایران صحبت هایی داشته و حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان نیز در این برنامه ها، همراه و هم‌نظر است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان همچنین درباره کار روی دهلیز واخان نیز گفت در آینده نزدیک درباره همکاری در این پروژه کنفرانسی برگزار و از چین نیز دعوت خواهد شد.

عزیزی تأکید کرد تکمیل دهلیز واخان به نفع ایران و افغانستان است و همچنین نزدیک ترین راه برای دسترسی چین به خلیج فارس است.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان و هیأت همراه وی برای شرکت در نشست امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی و گفت‌وگو درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی میان ایران و افغانستان با محوریت سیستان که در شهر زابل ایران برگزار شد به ایران سفر کرده است.

وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران آمد

عزیزی: توافق درباره چابهار خوابی بود که به واقعیت پیوست

کلیدواژه