حمل 01, 1403 20:02 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی گفت: دولت جدید پاکستان برای این که خودی نشان دهد به نقاطی از افغانستان به بهانه هدف قرار دادن تروریست ها حمله هوایی کرده است.

داکتر عبدالرحیم درانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به حملات هوایی اخیر نظامیان پاکستانی به مناطقی از افغانستان اظهار داشت: دولت جدید در پاکستان به تازگی تشکیل شده و برای این که خودی نشان دهد و هماهنگی خود را با ارتش پاکستان نشان دهد به بهانه سرکوب تروریست ها و نیروهای تحریک طالبان پاکستان دست به این حملات زده است.

وی افزود: شهباز شریف در نطق بعد از انتخابش به عنوان نخست وزیر پاکستان گفت که علاوه بر برنامه هایش برای استقلال پاکستان، برنامه های خاصی برای اقتصاد این کشور دارد و بر امنیت کشورش هم تاکید کرد و اظهار کرد که امنیت چیزی نیست که بتواند بر سر آن معامله کند.

به گفته درانی از قبل شاهد حملاتی از طرف نیروهای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در پاکستان بودیم که  البته این حملات قبل از انتخابات و حین برگزاری آن شدت بیشتری داشت و پس از آن تا حدی کاهش پیدا کرد. اماپس از حمله ای که در منطقه میر علی انجام شد و دو افسر و چند نیروی امنیتی پاکستانی در نتیجه آن کشته شدند دولت پاکستان عکس العمل شدیدی نشان داد.

این کارشناس پاکستانی بیان کرد: آصف علی زرداری که به عنوان رئیس جمهور پاکستان برگزیده شده در مراسم تشییع افسران کشته شده شرکت کرد و گفت که حملات تی تی پی را تحمل نخواهیم کرد، دولت پاکستان قبلا هم به حکومت طالبان هشدار داده بود که جلو حملات نیروهای تی تی پی را بگیرد در غیر اینصورت واکنش نشان خواهد داد.

درانی عنوان کرد: اکنون هم حکومت پاکستان اعلام می کند که عکس العمل نشان داده و حملات هوایی که به خوست و پکتیا انجام شده علیه کسانی بوده که امنیت پاکستان را تهدید می کنند و این حملات در آینده هم ادامه خواهد داشت اما این واکنش تندی که نظامیان پاکستانی نشان داده اند تا حدی به روی کار آمدن دولت جدید در آن کشور هم مرتبط است که می خواست اعلام کند در مساله امنیت جدی است، این دولت از حمایت ارتش و قدرت های پشت پرده پاکستان هم برخوردار است و با این حملات نشان داد که دولت و ارتش پاکستان هماهنگ هستند.

وی یاد آور شد: یکی از انتقاداتی که بر دولت پاکستان وارد می شود این است که با تی تی پی مذاکره نمی کند اما دولت پاکستان می گوید دو بار مذاکره کرده و هر دو با شکست مواجه شدهاست. با وجود این حکومت طالبان هم از دولت پاکستان می خواهد که با تحریک طالبان پاکستان مذاکره کند، دولت پاکستان هم می گوید مذاکره کرده، بسیاری از خواسته های آنان را هم برآورده کرده و صدها نفر از آن ها را از زندان آزاد کرده است، اما تحریک طالبان پاکستان به قول های خود عمل نکرده و به حملات خود ادامه داده است پس مذاکرات سودی ندارد و چنین مذاکراتی از هم اکنون محکوم به شکست است.

وی اضافه کرد: چون دولت پاکستان حاضر به مذاکره با تی تی پی نیست بر حکومت طالبان فشار می آورد که جلو آن ها را بگیرد، از طرف دیگر به نظر می رسد که حکومت طالبان هم از تی تی پی به عنوان ابزار فشار علیه دولت پاکستان استفاده می کند و اگر چنین باشد حملات نظامیان پاکستانی به خاک پاکستان ادامه پیدا خواهد کرد.

 

کلیدواژه