جوزا 05, 1403 14:41 Asia/Kabul

رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مردم افغانستان محبت و ارادت ویژه ای نسبت به آیت الله شهید رئیسی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: پیام های تسلیت مقامات و شخصیت های افغانستانی و حضور گسترده مهاجرین افغانستانی در مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت تبلور این ارادت و محبت بود.  

رئیس جامعه روحانیت امامیه هرات افغانستان عنوان کرد: شهید آیت الله داکتر رئیسی با تفکر امت اسلامی، اخلاص، جدیت، خستگی ناپذیری و خدمت رسانی به ملت و به ویژه اقشار ضعیف جامعه و حمایت از مستضعفان جهان حرکت می کرد و با این اوصاف در میان امت اسلامی به یک چهره محبوب تبدیل شد.

وی افزود: به واسطه همین رفتار و افکار آیت الله شهید رئیسی بود که دیده شد نه تنها در ایران اسلامی بلکه در نقاط مختلف جهان و مخصوصا در جغرافیای امت اسلامی همه از شهادت ایشان و همراهانشان متاثر و متاسف شدند و در جمهوری اسلامی ایران هم مراسم تشییع کم نظیری برگزار شد که نشانه محبوبیت و مقبولیت آیت الله رئیسی بود از جمله در مشهد که جمعیت میلیونی برای اظهار ارادت و عزاداری حضور پیدا کردند.

به گفته وحیدی مسوولین حکومتی افغانستانی و مردم افغانستان از ابتدای انتشار خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش با رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران اظهار غم شریکی کردند و در روز مراسم تشییع جمعیت کثیری از افغانستانی های مقیم جمهوری اسلامی ایران همگام با ملت ایران حضور یافتند و در مشهد در مکان های مختلف از جمله حسینیه هراتی ها تجمع و مراسم برگزار کردند، طی چند روز گذشته هم مراسم مختلفی از طرف مهاجرین افغانستانی در نقاط مختلف مشهد برگزار شد.

رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: یکشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء هم تجمع بزرگ مهاجرین افغانستانی در حسینیه هراتی ها در مشهد برگزار می شود و علما، دانشمندان و شخصیت ها در این جلسه به ایراد سخن و تحلیل جایگاه و افکار آیت الله شهید رئیسی خواهند پرداخت، توده های مردم، فرهیختگان، شخصیت ها و دیپلمات هایی از افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در این مراسم حضور پیدا می کنند و یکی از شخصیت های مهم جمهوری اسلامی ایران هم حضور خواهد یافت.

این فعال فرهنگی-اجتماعی افغانستانی عنوان کرد: مراسمی که برای گرامی داشت یاد شهدای خدمت در نقاط مختلف از سوی مهاجرین افغانستانی برگزار می شود همه خودجوش و مردمی است و نهادهای افغانستانی و ایرانی فقط در جهت تسهیل برگزاری مراسم نقش دارند. زمانی که رئیس جمهور منتخب ملت ایران، به این مردم خدمت می کند و به امت اسلامی هم نگاه دارد و با دید انسانی، فراملیتی و فرامرزی به مسایل می نگرد مردم هم ارادت پیدا می کنند که برگزاری خودجوش این مراسم و شرکت گسترده در مراسم تشییع پیکر آیت الله شهید رئیسی نشانه همین ارادت است.

وی اضافه کرد: آقای رئیسی در پست های مختلف خود همواره به تکریم مهاجرین افغانستانی تاکید می کرد، در بحث ساختار سازی هم ایجاد سازمان ملی مهاجرت را مطرح کرد و در رفتار خود نیز با این مردم محبت داشت، مردم افغانستان هم کسانی را که با آن ها با مهربانی رفتار کنند گرامی می دارند که این موضوع در حضور گسترده شان در مراسم مختلف طی روزهای گذشته تبلور پیدا کرد.

 

کلیدواژه