سرطان 02, 1403 10:36 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سازمان ملل متحد به دنبال آن است که به هر نحو ممکن طالبان را پای میز مذاکره بکشاند و بعد آنان را به تغییر رویکردهایشان ترغیب کند.

دکتر بسم الله خرمی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سوم دوحه در مورد افغانستان در آینده نزدیک و پذیرش شرط طالبان در خصوص حضور نداشتن جامعه مدنی افغانستان در آن اظهار کرد: سازمان ملل متحد به عنوان میزبان نشست با پذیرش این شرط طالبان به دنبال آن است که طالبان را برای اولین بار پای میز مذاکره حاضر کند.

وی در عین حال گفت: وجود گروه های عقلانی لازمه یک مذاکره سیاسی است و دولت ها به عنوان گروه های عقلانی در نظام بین الملل شناخته می شوند اما طالبان به عنوان یک دولت پذیرفته نشده اند بنابراین سازمان ملل متحد و کشورهای شرکت کننده نباید امیدوار باشند که می توان به طالبان به عنوان یک گروه عقلانی و قابل اعتماد نگاه کرد چون آن ها تاکنون مسوولیت های سیاسی ملی و بین المللی خود را انجام نداده اند.

این کارشناس سیاسی افغانستانی عنوان کرد: نشست سوم دوحه در مورد افغانستان که قرار است در سی ام جون و اول جولای برگزار شود نقطه عطفی در نشست هایی است که پس از روی کار آمدن طالبان در مورد افغانستان برگزار شده چون نمایندگان طالبان هم در کنار نمایندگان کشورها و سازمان های بین المللی شرکت کننده حضور خواهند داشت.

خرمی بیان کرد: غایب اصلی این نشست جامعه مدنی افغانستان است و سازمان ملل متحد خلاف نشست دوم دوحه این غیبت را پذیرفته در حالی که در نشست دوم دوحه یکی از شروط اصلی طالبان را مبنی بر اینکه به عنوان تنها نماینده افغانستان در نشست حضور داشته باشند، نپذیرفت. اکنون این سازمان عقب نشینی کرده و طالبان به عنوان نماینده افغانستان در نشست سوم دوحه حضور پیدا خواهد کرد.

وی با اظهار امیدواری به اینکه در این نشست نمایندگان کشورها و سازمان های شرکت کننده طالبان را مجاب کنند به عنوان گروهی که در افغانستان بر سر قدرت است رفتارهای خود را در سطح ملی و بین المللی تغییر دهند، اظهار کرد: به نظر نمی رسد در نشست سوم دوحه هم شاهد دستاوردهای بزرگی برای افغانستان باشیم و این نشست نیز دستاوردهای کوچکی خواهد داشت اما اگر این نشست ها ادامه پیدا کند، اعضای آن بیشتر شود و جامعه مدنی و احزاب سیاسی افغانستان هم در آن ها حضور پیدا کنند نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

این کارشناس سیاسی در مورد امکان طرح موضوع به رسمیت شناسی طالبان در نشست سوم دوحه گفت: سازمان ملل متحد مساله مواد مخدر، مسایل مالی و مساله حقوق بشر در افغانستان را از موضوعات عمده مورد بحث در نشست سوم دوحه اعلام کرده، موضوع به رسمیت شناسی طالبان مطرح نشده و بعید است در نشست به این موضوع پرداخته شود. با طالبان هم به عنوان گروهی که در افغانستان بر سر قدرت است گفت و گو خواهد شد نه به عنوان نماینده مردم یا دولت افغانستان.

وی اضافه کرد: جامعه جهانی زمانی می تواند به رسمیت شناسی طالبان را در دستور کار قرار دهد که آن ها هم شروط جامعه جهانی از قبیل رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت ها و تشکیل حکومت فراگیر را بپذیرند.

 

کلیدواژه