کشورهای همسایه و منطقه می توانند در توسعه اقتصادی و تجاری به یکدیگر کمک کنند
(last modified 1403-04-16T08:29:55+00:00 )
سرطان 16, 1403 12:59 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغانستانی گفت: در صورتی که کشورهای همسایه و منطقه دست در دست هم دهند می توانند در توسعه اقتصادی و تجاری و در زمینه تکنولوژی و دانش فنی به یکدیگر کمک کنند.

دکتر عبدالهادی فرهنگ در گفتگو با بخش خبر رادیو دری در مورد سفر هیات اقتصادی حکومت طالبان به ازبکستان و برگزاری نمایشگاه تولیدات افغانستان در ازبکستان و تاثیراتش بر حضور موفق تجار افغانستانی گفت: دولت ازبکستان اقتصاد محور است  و تلاش می کند صادرات ازبکستان را از طریق افغانستان به پاکستان و کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا توسعه دهد.

وی افزود: اقلام صادراتی ازبکستان شامل بهترین نوع میوه های خشک از قبیل کشمش است که امکان ترانزیت آن از طریق افغانستان به کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا فراهم است و می تواند کالاهای خوبی را از پاکستان وارد کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی ازبکستان همواره تلاش کرده که بیشتر به مباحث اقتصادی بپردازد و اقتصاد را از سیاست دور نگهدارد. اگر نگاه دیگر کشورها هم براساس اصول اقتصادی باشد روابط کشورها در دراز مدت بسیار توسعه خواهد یافت.

فرهنگ با بیان اینکه کشورهای دور نمی توانند در توسعه کشورهای منطقه تاثیرگذار باشند و این کشورهای همسایه و منطقه هستند که می توانند در بخش های مختلف اقتصادی به یکدیگر کمک کنند،

عنوان کرد: در حال حاضر ازبکستان بسیار علاقه مند تجارت و ترانزیت کالا از طریق افغانستان است چون  از این طریق سود سرشاری می برد.

این کارشناس اقتصادی درباره عرضه محصولات تجارتی افغانستان در کشورهای آسیای میانه و نمایشگاه تولیدات افغانستان که در تاشکند پایتخت ازبکستان دایر شده و تاثیرات بر شکوفایی اقتصادی افغانستان  گفت: نمایشگاه در حقیقت محل ایجاد یک گفتمان تجاری و اقتصادی بین تجار است و این مساله باعث آشنایی کامل تجار با محصولات یکدیگر می شود.

وی بیان کرد از آنجایی که افغانستان در زمینه معادن مختلف مثل سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ های ساختمانی و دیگر مواد معدنی  بکر است نیاز است که این مواد و منابع بکر به دیگر کشورها معرفی شود و در زمینه تکنولوژی استخراج  و فرآوری این معادن با دیگر کشورها تعاملاتی صورت بگیرد راه آن هم گفتمان تجارتی و اقتصادی است که در این نمایشگاهها انجام می شود.

دکتر فرهنگ در مورد نمایشگاهها هم گفت: نمایشگاه راه و پل ارتباطی بین تجار کشورهاست و در کشورهای بزرگ صنعتی به خاطر آشنایی تجار کشورهای مختلف هر ماه نمایشگاههای تخصصی در بخش های مختلف و در شهرهای مختلف برگزار و برگزاری نمایشگاه ها و آشنایی طرفها با محصولات و کالاهای یکدیگر به افزایش صادرات منجر می شود.

این کارشناس اقتصادی در توضیح بیشتر این مساله گفت: به طور مثال کشور ازبکستان که در محور اصلی کشورهای آسیای میانه قرار دارد به خاطر وجود خط ریلی، یک پل ارتباطی مهم برای صادرات و واردات محصولات افغانستان به حساب می آید و جمعیت عظیم آسیای میانه می تواند از این امتیاز استفاده کند چنانکه سنگهای ساختمانی به کاررفته در نمای ساختمان های ترکمنستان و ازبکستان از سنگهای صادراتی افغانستان است.

رایزن سابق اقتصادی افغانستان درباره ایجاد تسهیلات حکومت طالبان برای تجار افغانستانی به خاطر حضور موفق در نمایشگاههای بین المللی گفت: تجار افغانستان به این تسهیلات نیاز دارند اما خودشان هم این توانمندی را دارند که کالاهای خود را در هرجایی به نمایش بگذارند مثلا نوشابه های غیرالکلی  که درحال حاضر در افغانستان تولید می شود بازار خوبی در ازبکستان دارد و محصولاتی هم از آن طرف به افغانستان می آید و خود تجار زمینه ها را برای یکدیگر فراهم می کنند.

وی اضافه کرد: اینکه گفته می شود وزارتخانه صنعت و تجارت سبسایدهایی را در اختیار تجار قرار دهد که آنها در نمایشگاههای بین المللی شرکت کنند و یا مثل سایر کشورها از مشوقهای دیگر استفاده کنند در افغانستان امکان ندارد و خود تجار به خاطر منافع خودشان هم که شده در چنین نمایشگاههایی شرکت می کنند، وزارت صنعت و تجارت هم می تواند به تجار مشورت بدهد و زمینه حضور آنها را در نمایشگاهها فراهم کند.

 

کلیدواژه