ظرفیت های زیادی برای همکاری های افغانستان و کشورهای آسیای میانه وجود دارد
(last modified 1403-04-20T08:37:13+00:00 )
سرطان 20, 1403 13:07 Asia/Kabul

کارشناس تاجیکستانی گفت: ظرفیت های زیادی برای همکاری های اقتصادی میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه وجود دارد و طرفین هم به آن توجه دارند.

محمد هاشم نیک ورز در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر نورالدین عزیزی به ازبکستان، دیدار با مقامات آن کشور، شرکت در نمایشگاه مشترک تجاری افغانستان و ازبکستان و اعلام اینکه اعتماد کشورهای آسیای میانه به همکاری های اقتصادی با افغانستان بیشتر شده عنوان کرد: ظرفیت های زیاد همکاری های دوجانبه و چندجانبه وجود دارد از جمله ترانزیت که اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: از جمله این اقدامات شروع به ساخت پروژه راه آهن ترانس افغان که از ترمز ازبکستان آغاز و تا مرز پاکستان ادامه می یابد، پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند می باشند، معادن افغانستان هم برای کشورهای آسیای میانه جذاب هستند، همچنان با توجه به مازاد انرژی برق در تاجیکستان، افغانستان یک کشور هدف برای صادرات گاز آن کشور می باشد.

به گفته این کارشناس تاجیکستانی کشورهای منطقه می خواهند از موقعیت افغانستان استفاده کنند و حکومت طالبان هم به این همکاری ها نیاز دارد و در صورتی که بتواند از نظر امنیت به کشورهای آسیای میانه تضمین بدهد همکاری ها بیش از گذشته خواهد شد. اما یک نکته دیگر هم این است که اگر روسیه احساس کند طالبان در روابط خود با غرب آن کشور را دور می زند با توجه به نفوذی که در کشورهای آسیای میانه دارد نخواهد گذاشت همکاری های اقتصادی آنگونه که طالبان انتظار دارند شکل بگیرد.   

نیک ورز عنوان کرد: جدا از مسایل اقتصادی بحث های سیاسی و امنیتی برای طالبان اهمیت دارد، هنوز موضوع به رسمیت شناسی حکومت طالبان از سوی کشورهای دیگر حل نشده و طالبان از هر طریق ممکن سعی می کنند این کمبود را جبران کنند که البته به منافع اقتصادی هم نگاه دارند. حکومت طالبان به دنبال جذب سرمایه گذاری کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان است زیرا فاصله های دو کشور بسیار کم است و تبادل تجاری نیز هزینه کمی دارد.

این کارشناس تاجیکستانی بیان کرد: البته از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان کشورهای آسیای میانه دیدگاه واحدی در مورد برخورد با طالبان نداشته اند چنانکه تاجیکستان تا مدت ها از برقراری هرگونه تماس با طالبان خودداری می کرد و اکنون هم مناسبات چندان دوستانه ای با آنان ندارد اما دیگر کشورهای مهم آسیای میانه به ویژه ازبکستان و قزاقستان همکاری نزدیکی با طالبان داشته اند و سفرهای متقابل و نشست هایی بین مقامات این کشورها با مقامات طالبان برگزار شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که این کشورها علاقه مند روابط اقتصادی با افغانستان به ویژه سرمایه گذاری در بخش معادن شمال این کشور هستند و تا حدود زیادی هم موفق بوده اند.

 

کلیدواژه