ذلت ناپذیری، ستم ستیزی، اصلاح طلبی و عدالت خواهی از درس های مهم عاشورا است
(last modified 1403-04-30T09:53:26+00:00 )
سرطان 30, 1403 14:23 Asia/Kabul

کارشناس فرهنگی-مذهبی افغان گفت: ذلت ناپذیری، ستم ستیزی، فساد ستیزی، مسوولیت پذیری، اصلاح طلبی، عدالت خواهی، ایثار و شهادت طلبی از درس های مهم عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام است.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی فصیحی غزنوی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: حضرت امام حسین علیه السلام بر ذلت ناپذیری تاکید زیادی داشت و در بیانات آن حضرت بارها عبارت "هیهات من الذله" تکرار شده و امروز هم بسیاری از پیروان اباعبدالله الحسین علیه السلام این شعار را تکرار می کنند که یک شعار استراتژیک و اساسی است و انسان می تواند با ذلت ناپذیری به عنوان یکی از درس های عاشورا زندگی شرافتمندانه داشته باشد.

وی افزود: از دیگر درس های عاشورا ستم ستیزی است، انسان مسلمان باید در برابر ستم و ستمگری مبارزه کند و به هر شکل ممکن علیه ستمگر به مبارزه برخیزد، امام حسین (ع) فرمود: مثل من هیچ گاه با مثل یزید بیعت نمی کند زیرا یزید ستمگر و فساد پیشه بود و یک انسان آزاده نمی تواند در برابر یک انسان ستمگر کرنش کند و سر فرود آورد.

به گفته این روحانی افغان درس دیگری که می توان از قیام کربلا آموخت مسوولیت پذیری است چنانکه در روایت هم داریم "کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته". تمام انسان ها به نوعی مسوولیت دارند و این مسوولیت پذیری انسان را از حیوانات متمایز می کند، امام حسین (ع) هم مسوولیت خود را احساس کرد و آن را به نحو احسن به انجام رساند.

فصیحی غزنوی بیان کرد: درس دیگر عاشورا اصلاح طلبی است، اگر در جامعه ای که انسان زندگی می کند فساد و جنایت حاکم باشد باید در جهت اصلاح طلبی گام بردارد امام حسین علیه السلام هم هدف از قیام خود را اصلاح طلبی برای امت جدش بیان کرده است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: عدالت خواهی درس دیگری است که می توان از قیام امام حسین (ع) در کربلا آموخت. هر انسانی باید برای عدالت طلبی و رفع ظلم تلاش کند. امام حسین (ع) هم عدالت خواه بود و سعی می کرد عدالت در سطح جامعه پیاده شود.

وی اضافه کرد: فساد ستیزی، ایثار و فداکاری و فرهنگ شهادت طلبی از دیگر درس های قیام امام حسین (ع) در کربلا است.

 

کلیدواژه