شعار ذلت ناپذیری امام حسین (ع) تمام دنیا را تحت پوشش قرار می دهد
(last modified 1403-04-30T10:46:19+00:00 )
سرطان 30, 1403 15:16 Asia/Kabul

کارشناس فرهنگی-مذهبی افغان گفت: شعار "هیهات من الذله" امام حسین علیه السلام به قدری رسا است که تمام دنیا را تحت پوشش قرار می دهد و هر انسان آزاده ای که آن را بشنود با جان و دل خود عجین می بیند و از آن الگو می گیرد.

حجت الاسلام محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: در هر زمانی ممکن است ظالم، ستمگر و مستکبری وجود داشته باشد که در برابر آن با الهام از قیام امام حسین علیه السلام خیزش و جبهه گیری صورت می گیرد، جبهه های حق علیه باطل هم تا ابد برقرار و پابرجا خواهد بود، الگوی جبهه های حق هم امام حسین علیه السلام است که در برابر ظلم، تطمیع و وعده های دنیایی تسلیم نشد و شعار "هیهات من الذله" سر داد.

وی افزود: در رابطه با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روایاتی منسوب به پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود دارد که در منابع شیعه و سنی آمده است، مانند این روایت که محبت امام حسین (ع) در دل هر مومنی نهفته است. یا در روایتی دیگر آمده حرارتی از حسین (ع) در دل هر مومن وجود دارد که تا ابد سرد نمی شود.

به گفته این کارشناس افغان با گذشت حدود 1400 سال از قیام کربلا و تحولات زیادی که رخ داده، در هرجایی چه کشورهای مسلمان و چه غیر مسلمان و هرجایی که مسلمانی زندگی می کند پرچم اباعبدالله علیه السلام برافراشته است و این نشان می دهد که یاد و نام امام حسین علیه السلام در دل هر انسان آزاده ای جاوید است.

مختاری بیان کرد: نکته دیگر اقدام و قیام امام حسین (ع) است که در کربلا یک دانشگاه ایجاد کرد و یک فرهنگ ماندگار به وجود آورد، اقداماتی هم که انجام شد به ذات و فطرت انسان ها برمی گردد، مانند ایثارگری، آزادی خواهی، اصلاح طلبی، امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم، استبداد و استکبار.

این کارشناس مذهبی با اشاره به پایین کشیده شدن پرچم های عزای حسینی در برخی نقاط افغانستان و توسط افراد ناشناس هم گفت: وقایعی که گاهی در افغانستان رخ می دهد و افرادی پرچم های عزای حسینی را پایین می کشند، زودگذر است، مردم افغانستان در گذشته شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشته اند به گونه ای که به صورت پنهانی و در زیر زمین ها عزاداری امام حسین (ع) را برپا می کردند، آن حضرت هیچ گاه فراموش نمی شود و نام امام حسین و صدای ایشان که صدای فطرت کل بشریت است به فراموشی سپرده نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نام امام حسین (ع)، فرهنگ و مکتب آن حضرت فراموش شدنی نیست و کسانی که در مقاطعی با آن مخالفت می کنند فقط باعث رسوایی خود می شوند. امام حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت خوانده شده و از طرف پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی شده است. عزاداری برای امام حسین (ع) نیز نوعی هدایتگری است و در عزاخانه های حسینی امر به معروف و نهی از منکر، مسایل ارشادی و آموزه های تربیتی اسلام بیان می شود.

 

کلیدواژه