حکومت در افغانستان باید افراد متخصص و تحصیلکرده را در پست های دولتی جذب کند
(last modified 1403-05-06T09:38:41+00:00 )
اسد 06, 1403 14:08 Asia/Kabul

استاد دانشگاه ننگرهار تاکید کرد: حکومت در افغانستان باید افراد متخصص و تحصیلکرده را در پست های دولتی جذب و از علم و تخصص آن ها استفاده کند.

حاکم مشفق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان اظهار کرد: برای افراد متخصص و تحصیلکرده معمولا در موسسات خصوصی زمینه کار وجود دارد اما آنان باید در پست های دولتی جذب شوند که به این ترتیب از یک طرف برای این افراد فرصت کاری مهیا می شود و از طرف دیگر برای حکومت و تکمیل کادرهای آن مفید است.

این کارشناس افغان گفت: از حدود سه سال قبل که حکومت طالبان بر سر کار آمد تعدادی از موسسات فعالیت های خود را در افغانستان متوقف کردند و تعدادی هم فعالیت های خود را کاهش دادند، کارهای ادارات خصوصی و دولتی هم کاهش یافت و فرصت های شغلی کم شد و لازم است برای اشتغال زایی تلاش شود.

وی با اشاره به اقدام اخیر وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان برای برگزاری کنفرانس ملی کار بیان کرد: این وزارت تلاش می کند که فرصت های شغلی ایجاد کند، به این ترتیب توجه موسسات خصوصی هم برای ایجاد فرصت های کاری جلب می شود، حکومت، بخش خصوصی و ارگان های بین المللی همه وظیفه دارند فرصت های شغلی را برای مردم افغانستان مهیا کرده و بیکاری را در این کشور کاهش دهند.

مشفق عنوان کرد: افغانستان یک کشور جنگ زده با اقتصاد ضعیف است که مردم آن فرصت های کاری کافی در اختیار ندارند، از اینرو شرکت ها و موسسات وابسته به بخش خصوصی در افغانستان باید برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

این کارشناس افغان در رابطه با اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در افغانستان برای تربیت نیروهای کارآزموده اظهار کرد: در گذشته تعدادی از موسسات اقدام به این کار کرده بودند اما از آنجایی که کارشان دوامدار نبود نتوانستند آنگونه که باید افراد حرفه ای را به جامعه تقدیم کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که موسساتی می خواهند دست به چنین اقداماتی بزنند ضروری است که کارشان دوامدار باشد و افراد آموزش دیده را هم تا زمان یافتن شغل مناسب مورد حمایت قرار دهند.

 

کلیدواژه