سفر عبدالله عبد الله به تهران ؛ تاکید بر تقویت روابط دوکشور همسایه
(last modified 1395-10-23T08:07:38+00:00 )
جدی 23, 1395 12:37 Asia/Kabul
  •  سفر عبدالله عبد الله به تهران ؛ تاکید بر تقویت روابط دوکشور همسایه

"حسن روحانی"رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در دیدار"عبدالله عبدالله"  رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در تهران ، امنیت ، ثبات سیاسی و وحدت ملی را پایه های اصلی برای روند توسعه افغانستان و رفاه مردم این کشور دانست و گفت ، ایران از هیچ تلاشی برای کمک به ملت و دولت افغانستان دریغ نخواهد کرد.

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ، روز چهارشنبه در صدر هیاتی بلندپایه و در سفری یک روزه به تهران آمدعبدالله عبدالله علاوه بر گفتگوهای دوجانبه با مقام های جمهوری اسلامی ایران در مراسم ترحیم آیت الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شرکت کرد ایران همواره حامی دولت ومردم افغانستان بوده استعبدالله عبدالله  به پاس این حمایت ها  ؛ ازآیت الله هاشمی رفسنجانی  بعنوان  شخصیتی شناخته شده برای مردم افغانستان یاد کرد و گفت که مردم این کشور هرگز کمکهای ایران بویژه در دوران سخت را فراموش نمی کنند.  

مهمان‌نوازی مردم ایران ازمردم افغانستان درسالهای جنگ و بعد ازآن ،فصلی فراموش نشدنی در روابط دو کشوراست . جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برخی کشورها از جمله امریکا و انگلیس، همواره با مردم افغانستان با دیده احترام، برادری و مهمان‌نوازی برخورد کرده است .
ایران و افغانستان اما به همان اندازه که منافع مشترک دارند  با تهدید های مشترک هم مواجهند.

افغانستان اززمان مداخلات انگلیسی ها تا حمله ارتش سرخ و اشغالگری امریکا و حضور ناتو دراین کشورتا کنون  آسیب های جدی دیده است . برای جمهوری اسلامی ایران  مهم است که این مشکلات حل شوند .در حال حاضر افغانستان با چالش دیرینه تولید مواد مخدر مواجه است.تولید و قاچاق مواد مخدرموضوعی نگران کننده برای این کشورو نیز همسایگان افغانستان محسوب می شود؛اما آمریکا وبرخی کشورهای منطقه ، موافق حل این مسایل و همکاریهای میان کشورهای منطقه نیستند.

درحالیکه  تقویت روابط منطقه ای می تواند زمینه ساز ثبات و امنیت در منطقه شود .با توجه به همین واقعیت تاریخی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار  رئیس‌جمهور افغانستان، درماه می  سال گذشته در  تهران تأکید کردند؛ جمهوری اسلامی ایران همواره اهتمام جدی به مصالح و امنیت افغانستان داشته و دارد و پیشرفت این کشور در همه زمینه‌ها را، پیشرفت خود می‌داند. 

رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار عبدالله عبدالله  ابراز امیدواری کرد، با تقویت ثبات سیاسی و وحدت در افغانستان، بتوان پروژه های مشترک را هر چه سریعتر به اجرا در آوردمسئله تروریسم، مواد مخدر، مهاجران و آب های مشترک مرزی، از جمله مسایلی است که ایران و افغانستان می توانند با تکیه بر منافع و امنیت مشترک  آنها را حل وفصل کنند . بخشی از مرز ایران و افغانستان را رود هیرمند تشکیل می‌دهد ؛ اما اختلافاتی بر سر چگونگی تقسیم آب هیرمند و حقوق مربوط به این رودخانه وجود دارد  که این مسئله نیز به نوعی میراث دوران استعمار است
 آنچه  در شرایط کنونی اهمیت دارد این است که از فرصت ها برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده شود .

موافقتنامه سه‌جانبه ترانزیتی تجاری چابهار در جنوب شرق ایران که سال گذشته  میلادی با حضور، "نارندرا دامورداس مودی " نخست وزیر هند و "اشرف غنی"رییس‌ جمهوری افغانستان در تهران امضا  شد؛ یگ گام مهم برای توسعه همکاری های چند جانبه منطقه ای بود .امضای این توافقنامه نشان داد ایران  و افغانستان شود علاوه بر مرز، فرهنگ و زبان  و دین مشترک ؛  منافع ونیازهای مشترک هم دارند