اسد 14, 1395 18:06 Asia/Kabul

تحلیلگر سیاسی افغانستان ،خواستار اقدام جدی وزارت خارجه افغانستان در خصوص احداث تاسیسات مرزی در تورخم از سوی پاکستان شد وگفت :بهترین راهکار ، تفاهم با دولت پاکستان و همچنین برگزاری نشست منطقه ای برای حل اختلافات کابل – اسلام آباد است

داکتر سید وحید ظهوری حسینی ،امروز در مصاحبه با رادیو دری گفت :بهترین راهکار ، تفاهم  با دولت پاکستان  و همچنین برگزاری نشست منطقه ای برای حل اختلافات کابل – اسلام آباد است.

ظهوری حسینی افزود :اگر افغانستان نتوانست از این طریق به نتیجه برسد باید از طریق سازمانها و مجامع بین المللی پیگیری کند در غیر این صورت در آینده نیز با مشکلات دیگری در روابط با پاکستان روبرو خواهد شد.

تحلیلگر سیاسی افغانستان با بیان اینکه ، ملتهای افغانستان و پاکستان ،مرزی در بین دو کشور قائل نبودند تصریح کرد : متاسفانه پاکستان درجلوگیری از ورود تروریستها به افغانستان همکاری نکرد که با واکنش جدی دولت افغانستان برای مقابله با ورود تروریستها روبرو شد.

وی افزود : مرز تورخم برای افغانستان استراتژیک و حیاتی است و بسته شدن این مرز مشکلاتی را برای دولت افغانستان به وجود می آورد که به زیان رابطه طولانی دو ملت می باشد.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی ، ساخت گذرگاه مرزی در تورخم را برخلاف روابط بین الملل و مغایر با اصول حسن همجواری دانست وتاکید کرد: در حالیکه از این مرز مشکل خاصی احساس نمی شد روابط نزدیک تجاری بین افغاستان و پاکستان را محدود ساختند  ولی اعزام  وحشت افکنان و تروریستها  از پاکستان به افغانستان ادامه دارد .

کلیدواژه