گزارش شورای امنیت ؛تایید پایبندی ایران به همه تعهدات برجام
(last modified Thu, 19 Jan 2017 07:33:08 GMT )
جدی 30, 1395 12:03 Asia/Kabul
  • گزارش شورای امنیت ؛تایید پایبندی ایران به همه تعهدات برجام

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی که با هدف بررسی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برگزار شده بود اعلام کرد؛جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات هسته ای خود در قالب برجام پایبند بوده است.

در نشست بامداد پنجشنبه شورای امنیت که به بررسی دومین گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه 2231 "برجام" اختصاص داشت خاطر نشان شده است؛ از زمان اجرای برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج گزارش منتشر کرده که در این اسناد تداوم پایبندی و عمل ایران به تعهدات خود در خصوص برجام ثبت شده است.

 پایبندی ایران  به همه تعهدات برجام  در حالی  است که  اغلب کشورهای عضو شورای امنیت از روند درحال گسترش اجرای برجام به عنوان یک دستاورد مهم درعرصه دیپلماسی چند جانبه حمایت کردند و خواستار پایبندی همه طرف ها به این توافق شدند.

شاید بتوان گفت که بسیاری از  تحریمهای سازمان ملل علیه ایران  در موضوع هسته ای از یک سال قبل  براساس توافق ایران با 5+1 (انگلیس ، فرانسه ،  چین ، روسیه ،آمریکا بعلاوه آلمان )  لغو شده است ؛  اما ایران هنوز درمعرض تحریم  هایی قرار دارد که بربرجام سایه انداخته است .

دسامبر گذشته (2016)، کنگره آمریکا ­قانون تحریم های خود علیه ایران  ایسا-  ISA  را برای 10 سال ­دیگر ­تمدید کرد. تمدید این تحریم ها مصداق « نقض » توافق برجام است . برجام یک تعهد بین المللی و توافقی چند جانبه است  . اگرنگاهی دقیقتر به این موضوع شود می توان رد پای جریان ایران هراسی را پشت پرده این بدعهدی ها  مشاهده کرد .  مواضع آمریکا و انگلیس درنشست  شورای امنیت که با تکرار ادعای  دخالت  ایران در منطقه و در اشاره به تحولات سوریه و یمن ابراز شد، قطعا" ارتباطی به موضوع  برجام ندارد ؛اما  نشانگرهمان خط فکری است که می خواهد انگشت اتهام را همچنان متوجه ایران سازد .هدف از این ادعا سازی ها  القای دو مسئله  به جامعه بین المللی است  . نخست آنکه برجام مانع از دستیابی  ایران به سلاح اتمی شد که این ادعا از ابتدا ساختگی و جعلی بود . وندی شرمن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که پیشتر درتیم مذاکرات هسته ای بود ، بعد از امضای برجام دریک مصاحبه اذعان کرد که ایران هیچگاه قصد ساختن سلاح هسته ای را نداشته است. اما مسئله  دوم دراین اتهام سازی ؛ تخریب وجهه منطقه ای وبین المللی ایران درقالب ادعای حمایت ایران از تروریسم ؛ مداخله ایران در کشور های  منطقه  و یا تهدید نشان دادن ظرفیت های دفاعی و بخصوص توان موشکی ایران است .در حالیکه همین کشورها با فروش میلیاردها دلار اسلحه از جمله بمب های خوشه ای انگلیسی به متجاوزان و به کارگیری مستمر این سلاح ها علیه مردم مظلوم یمن، منطقه را به جنگ و نابودی کشانده اند. اما  ایران نشان داده است همانگونه که به برجام در چار چوب اعتماد سازی درموضوع هسته ای پایبند است؛ به تقویت ثبات وآرامش در منطقه نیز متعهد است . به تعبیر" ظریف " ، وزیر امور خارجه ایران ؛ آنچه روسیه  ، ایران و ترکیه را برای یافتن پایانی برای فاجعه در سوریه دورهم جمع کرد، این است که تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد و هیچکس نمی‌تواند با حمایت از افراطی‌ گیری حتی سود مقطعی ببرد.  وزیرامور خارجه ایران در سخنان  دیروزخود دراجلاس داووس سوییس با گله‌مندی ازسیاست‌های عربستان درمنطقه تصریح کرد، لفاظی‌ های زیادی از عربستان  شنیده شد، در حالی که هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور سیاست‌های خصمانه ضد هم داشته باشند ومی‌توانند برای ثبات در منطقه همکاری کنند. شکی نیست که ادامه سیاست یک بام ودوهوا ازجانب امریکا و برخی متحدانش نه فقط در مورد برجام بلکه درسایر موضوعات درحال تبدیل شدن به چالشی است که باید به عواقب آن جدی اندیشیده شود  .