احتمال تغییر در روش اعمال سیاست های امریکا در افغانستان
(last modified Sun, 29 Jan 2017 10:38:30 GMT )
دلو 10, 1395 15:08 Asia/Kabul

این احتمال وجود دارد که با وجود سیاست واحدامریکا در مورد افغانستان، روش های عمل آن ها تغییر کند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: اهمیت افغانستان برای غربی ها و بویژه امریکا کاهش نمی یابد اما ممکن است با وجود سیاست واحد روش های عمل آن ها تغییر کند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با برخی اظهار نظرات در مورد طرح جدید غرب برای افغانستان گفت: موضوع افغانستان برای غرب و دنیا موضوع جدیدی نیست و از زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان تجاوز نظامی کرد سرنوشت این کشور دچار تغییر شد و اکنون هم هر تغییری که در سیاست های جزئی غرب در خصوص افغانستان رونما شود سیاست اصلی پابرجاست.

وی تصریح کرد: هرچند قرار است وزیر خارجه انگلیس گفت و گوهایی با رئیس جمهور جدید امریکا در مورد افغانستان و منطقه داشته باشد، اما برنامه های غربی ها از سال ها قبل طراحی شده و می خواهند همان برنامه ها و استراتژی ها را ادامه دهند ولی ممکن است روش ها تغییر کند.

خروتی در مورد اظهارات صدراعظم انگلیس مبنی بر اینکه افغانستان و عراق دیگر از اهمیت گذشته برای امریکا برخوردار نیستند، گفت: ممکن است اهمیت عراق برای امریکا کاهش یافته باشد اما در مورد افغانستان اینگونه نیست و امریکا از پنجاه سال قبل برنامه داشته که جای پایی در این کشور برای خود پیدا کند.

این روزنامه نگار افغان یادآور شد که امریکا پس از حادثه یازدهم سپتامبر سال 2001 این جای پا را پیدا کرد و به سادگی حاضر نیست آن را از دست بدهد، اهمیت افغانستان برای امریکا روز به روز و همزمان با قویتر شدن روسیه افزایش هم می یابد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و تجزیه آن نگرانی های ناتو و دوستان امریکا از آن ناحیه و از ناحیه بروز جنگ سرد رفع شد و غربی ها و در راس آن ها امریکا و انگلیس متوجه کشورهای جهان سوم مانند افغانستان شدند، اما زمانی که در غرب بویژه در مرزهای روسیه در اروپا مشکلاتی ایجاد شد و روسیه و امریکا سربازان خود را به این مناطق فرستادند ظاهراً اهمیت کشورهایی مانند افغانستان و عراق کاهش یافت و کشورهای اروپایی و مرزهای اروپایی روسیه اهمیت بیشتری برای غربی ها پیدا کرد.

خروتی در مورد نقش پاکستان در قضایای افغانستان و منطقه هم گفت: روابطی که اخیراً اسلام آباد با چین و روسیه برقرار کرده از سوی برخی تحلیلگران اینگونه تحلیل می شود که گویا پاکستان از امریکا رویگردان شده در حالی که چنین نیست و تمام تاسیسات نظامی، سیستم های اقتصادی و زیربنایی پاکستان توسط امریکا ایجاد شده و تامین مالی می شود بویژه ارتش این کشور و هیچ وقت نمی تواند رابطه خود را با امریکا خراب کند.

وی اضافه کرد: با وجود این پاکستان اقدامات خود را بر اساس منافع خود سازماندهی می کند و امریکا هم که روابط سرد پاکستان و افغانستان را خلاف منافع خود می بیند تلاش می کند برای حفظ منافع خود مناسبات این دو کشور را بهبود ببخشد.

 

کلیدواژه