نقش موثر رسانه‌ها در تعامل و ارتباط بین مردم ایران و مهاجرین افغانستانی
(last modified 1395-11-11T12:03:23+00:00 )
دلو 11, 1395 16:33 Asia/Kabul

نقش و جایگاه رسانه‌ها در ارتباط بین مردم ایران و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران مهم و موثر است

دبیر ششمین همایش فرهنگی و هنری همزبانان همدل، "روایت همدلی" نقش و جایگاه رسانه‌ها را در تعامل و ارتباط بین مردم ایران و مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران مهم و موثر ارزیابی کرد.

محمد سرور رجایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: ایده این همایش از یک دهه قبل در تهران کلید خورد در روزگاری که وضعیت فرهنگی-اجتماعی مهاجران افغان در ایران به نوعی ناشناخته بود و این برنامه را آغاز کردیم تا بتوانیم پنجره ای را برای گفت و گوهای مستقیم بگشاییم و تلاش داریم که این روایت همدلی و همزبانی که طی سالیان حضور مهاجران در ایران ناشناخته مانده بود به رسانه ها کشانده شده و دیده شود.

گفتنی است که ششمین همایش فرهنگی و هنری همزبانان همدل "روایت همدلی 6" با موضوع نقش رسانه‌ها در همدلی دو ملت ایران و افغانستان در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

رجایی اظهار داشت: خواستیم گفت و گوی مستقیمی صورت بگیرد تا دو ملت ایران و افغانستان بیشتر از وضعیت فرهنگی و اجتماعی همدیگر آگاه شوند چون این دو ملت در عرصه تاریخ، فرهنگ، زبان و حتی مقاومت و انقلاب ملت یگانه ای هستند از اینرو اولین بار در سال 1386 خورشیدی اولین همایش روایت همدلی در شهر ری برگزار و قرار شد این برنامه هر دو سال یکبار با کیفیت بهتری برگزار شود.

این ادیب و نویسنده افغان یادآور شد در یک دهه گذشته بویژه در سال های اخیر اتفاقات خوبی در عرصه رسانه ها و فرهنگیان دو کشور رخ داد. رسانه های بسیاری با موضوع فرهنگی، ادبی و هنری به مسایل مربوط به مهاجران ورود پیدا کردند که تاثیرگذاری بسیار زیادی در عرصه ارتباطات، همدلی و همزبانی دو ملت داشت.

به گفته این فرهنگی افغان نگاهی که ده سال پیش نسبت به مهاجران افغان در ایران وجود داشت تغییر کرده و نگاه ها مثبت شده، اینکه این بار این همایش تحت عنوان نقش رسانه ها در همدلی دو ملت ارایه می شود به این دلیل است که هنوز برخی رسانه ها به آن نگاه مطلوب در این زمینه نرسیده اند در حالی که بخشی از رسانه ها ورود بسیار خوبی داشته اند.

دبیر ششمین همایش فرهنگی و هنری همزبانان همدل، "روایت همدلی"عنوان کرد: سعی و تلاش همکاران فرهنگی افغان و ایرانی بر این است که نگاه تمام رسانه ها را در این زمینه به جایگاه مطلوبی برسانیم که این مساله در نگاه رسانه های افغانستان نیز می تواند تاثیر داشته باشد و تلاش می شود که رسانه های ایرانی و افغانستانی دست در دست هم مهربانی ها و دوستی ها را در میان ملت های همزبان و هم فرهنگ ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: مثلث هنر، اراده و رسانه می تواند به همدلی دو ملت کمک شایانی بکند، مهاجران افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران هنر را داشتند، اراده برای بیان این هنر را هم داشتند اما رسانه نداشتند، اکنون مساله رسانه تا حدودی حل شده اما می خواهیم رسانه ها نقش بیشتری در پیوند همدلی دو ملت داشته باشند.

 

کلیدواژه