حکومت افغانستان تحت فشارهای موجود راه را برای اصلاح نظام انتخابات باز می کند
(last modified 1395-05-17T07:45:03+00:00 )
اسد 17, 1395 12:15 Asia/Kabul

حکومت افغانستان تحت فشار افکار عمومی در نظر دارد راه را برای اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی باز کند

استاد دانشگاه در کابل گفت: حکومت افغانستان تحت فشار افکار عمومی و جامعه مدنی تصمیم گرفته که راه را برای اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی باز کند.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از جنجالی شدن فرمان تقنینی رئیس جمهور غنی در پارلمان افغانستان و بی نتیجه ماندن نشست کمیته مشترک مجلس سنا و نمایندگان، دولت از کمیسیون نظارت بر قانون اساسی در این خصوص خواستار راه حل شده و این کمیسیون هم اعلام کرده که رئیس جمهور می تواند فرمان جدیدی که قابل اجرا باشد صادر کند.

وی افزود: پارلمان افغانستان در این خصوص مسایل حقوقی را مطرح می کرد و به برخی پیشنهاداتی که از سوی دولت می شد از جمله فرمان تقنینی رئیس جمهور غنی در مورد اصلاح نظام انتخاباتی روی خوش نشان نداد. قانون انتخابات اکنون نافذ و قابل اجرا است اما صلاحیت ها و وظایف تشکیلاتی آن باید مورد بحث قرار می گرفت که پارلمان آن را تائید نکرد و دولت هم در این خصوص اهمال کرد.

به گفته این کارشناس افغان از سوی دیگر نهادهایی هم در دستگاه های حکومتی افغانستان وجود دارند که به خاطر تداوم قدرت شان طرفدار نهادینه شدن دمکراسی و ارزش های مردمسالاری نیستند از این لحاظ فرصت زیادی از دست رفت به هر صورت دولت تحت فشارهایی که وارد شد تصمیم گرفت که مساله را به کمیسیون نظارت بر قانون اساسی بسپارد که این کمیسیون هم تائید کرده که دستگاه اجرایی حکومت می تواند فرمان تقنینی صادر و انتخابات را مدیریت، نهادهای آن را ایجاد و انتخابات را راه اندازی کند.

سیحون عنوان کرد که سران حکومت وحدت ملی افغانستان یعنی محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، اراده برگزاری انتخابات را داشتند در غیر اینصورت توافقنامه حکومت وحدت ملی را که این مورد هم در آن درج شده بود امضا نمی کردند اما برخی حلقات و نهادهای درون حکومت و افرادی در تیم های حکومتی آن را به نفع خود نمی دانستند و سنگ اندازی می کردند.

به گفته این صاحبنظر افغان در حالی که پارلمان افغانستان در تعطیلات تابستانی بسر می برد و کمیته مشترک مجلس سنا و نمایندگان هم نتوانست تصمیم قاطعی درخصوص فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی بگیرد، رئیس جمهوری افغانستان که مجوز را از کمیسیون نظارت بر قانون اساسی دریافت کرده فرمان جدیدی در این خصوص صادر خواهد کرد و اصلاح نظام انتخاباتی آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی بیش از یکسال به تعویق افتاده و هنوز هم مشخص نیست که چه زمانی برگزار خواهد شد و در حقیقت این روند گروگان پارلمان، کمیسیون انتخابات و برخی حلقات و نهادهای دیگر بوده است. اکنون که روند اصلاحات نظام انتخاباتی و در نتیجه برگزاری انتخابات در حال آغاز است می توان آن را به فال نیک گرفت.