دلو 25, 1395 13:54 Asia/Kabul
  •  فضاسازی اتحادیه عرب علیه ایران ؛ رویکردی با دیدگاه های متضاد

رؤسای مجالس عربی در اختتامیه دومین نشست خود در مقر اتحادیه عرب در قاهره  آنچه را  دخالتهای ایران در امور کشورهای منطقه  خواندند ؛محکوم کردند.   این نشست  با صدور بیانیه ای با تکرار ادعاهای موهوم و کلیشه ای؛  اقدامات  منطقه ای ایران را تحریک آمیز و خصمانه و تضعیف کننده حس اعتماد و تهدید کننده امنیت و ثبات منطقه دانست .

 محتوای کلی این بیانیه ، اهدافی که در نشست قاهره ضد ایران دنبال شده است را مشخص می کند . این بیانیه ظاهرا" روی دو موضوع  متمرکز است .

موضوع اول ترسیم یک  نقش تهدید گونه از ایران در منطقه است که با ادعا سازی های موهوم ؛ این بخش از بیانیه جمعبندی شده است . اما موضوع دوم در این بیانیه ؛ سعی در با اهمیت نشان دادن نقش این اتحادیه در مقابله با چالش های پیش رو و تهدید های منطقه ای  است . ادعایی که با عملکرد و مواضع بازیگران اصلی در این اتحادیه  به هیچ وجه همخوانی ندارد .

شماری از این کشورها چه در قالب اتحادیه عرب و یا در مجموعه شورای همکاری خلیج فارس در چند سال گذشته رفتار واگرایانه ای ضد ایران  داشته اند که ریشه ان به نقش بیگانگان از گذشته منطقه تا به امروز باز می گردد .در این روند فرسایشی و درهمه این سالها  شاهد فعال شدن گسل ها در روابط  بین کشورهای منطقه بوده ایم .

در حالیکه در پشت پرده این جریان کنشگران فرامنطقه ای  نقش اصلی را ایفا کرده اند و عدم تدبیر در بین برخی سران کشورهای عربی ؛ این روند را گسترش داده است که نتیجه ان در بسیاری از عرصه ها واگرایی  و تفرقه میان  کشورهای اسلامی در مقابل تهدید های واقعی بوده است.

این همان هدفی است که  امریکا و اسراییل در قالب طرح خاورمیانه جدید دنبال می کنند وبرخی سران  کشور های عربی نیز دانسته و یا نداسته عملا" به بخش مهمی ازاین  بازی  خطرناک در منطقه تبدیل شده اند .  درچنین وضعیتی  ؛ اتهام زنی ها علیه ایران  و تشدید سیاست های ضد ایرانی امریکا با شروع کار ترامپ نقش عوامل و متغییر های  بیرونی را در افزایش واگرایی بین ایران و برخی کشورهای عربی  پر رنگترکرده است .

اکنون اتحادیه عرب اما نه به مفهوم  همه جهان عرب بلکه با نقش محوری عربستان و همسویی چند کشور مشخص  سیاست  ایران هراسی را در منطقه بر مقابله با تهدید واقعی یعنی اسراییل ترجیح داده اند. انتخاب انها در سیاست های  منطقه  ای ترویج  واگرایی بجای همگرایی  است . البته عوامل مداخله گر فرامنطقه ای از این سیاست استقبال می کنند زیرا در مسیری قرار دارد که  تفرقه را در منطقه تقویت می کند.

 فقط در اینصورت است که بیگانگان می توانند اهداف مداخله جویانه و طرح های  تجزیه طلبانه خود را در منطقه به پیش ببرند ودر نهایت جریان مقاومت در برابر توسعه طلبی اسراییل را تضعیف و مسئله فلسطین بعنوان مهمترین مسئله جهان اسلام را به حاشیه برانند . کاری که اتحادیه عرب انجام می دهد، دقیقا" در همین چارچوب است .

 به همین علت است که اتحادیه عرب ازمجموعه ای که می توانست نقش عملگرا و تقویت کننده همبستگی در بخش مهمی از جهان اسلام  ایفا کند ؛ عملا"  خارج شده و در خدمت اهداف امریکا و اسراییل در منطقه قرار گرفته است . بیانیه پایانی اجلاس این اتحادیه و اتهام سازی و موضعگیری های  هدفمند علیه ایران رانیز می بایست از این منظر نگریست .