حوت 01, 1395 14:00 Asia/Kabul
  • مناقشه لفظی مقامات افغانستان و پاکستان پس از حمله تروریستی در ایالت سند

انفجار تروریستی اخیر در ایالت سند پاکستان که بیش ازهفتاد کشته و حدود سیصد مجروح بر جای گذاشت،به مناقشه لفظی مقامات کابل و اسلام آباد منجر شده است.

درپی این انفجار،پاکستان با متهم کردن افغانستان به تبدیل شدن به پناهگاه امن تروریست ها وبا احضار برخی مقامات سفارت این کشور در اسلام آباد، لیستی 76 نفره از تروریست های تحت تعقیب را به آنان ارائه کرد و خواستار اقدام علیه آنان یا دستگیری و تحویل آنها به دولت پاکستان شد.

 علاوه براین ،حملات توپخانه ای از خاک پاکستان به استان های شرقی افغانستان  موجب واکنش تند مقامات کابل شد.فرمانده کل ارتش افغانستان گفت  چنانچه پیگیری های دیپلماتیک نتواند موجب توقف این حملات توپخانه ای بشود،ارتش این کشور آماده پاسخ به این حملات و دفاع از تمامیت ارضی افغانستان است.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستان ضمن رد ادعای آنان درباره پناهگاه تروریست ها در آن کشور درباره فهرست ارائه شده به کابل گفت که اسلام‌آباد درباره لیست‌های ارائه شده توسط افغانستان اقدام کند.

شاید درمناقشه لفظی  جدید بین مقامات پاکستان و افغانستان،سخنان حنیف اتمربیش از واکنش های دیگرمقامات این کشور مورد توجه قرار گرفته است.تاکید حنیف اتمر برعدم پیگیری لیست های ارائه شده توسط دولت کابل به اسلام آباد از تروریست های تحت تعقیب در افغانستان که به پاکستان گریخته اند یا فعالیت آزادانه تروریست های تحویل  داده شده به این کشور پس از دستگیری در خاک افغانستان،موضعی است که در مقایسه با مواضع مقامات  پاکستان بیشتر مورد پذیرش افکار عمومی است.

درشرایطی پاکستان ،افغانستان را پناهگاه امن برای تروریست ها دانسته است که رجوع به اجماع نظر منطقه ای و بین المللی درباره حضور عمده طالبان در پاکستان به خصوص در مناطق قبایلی  و ظراحی حملات ضد افغانستان،به رد ادعای اسلام آباد درباره پناهگاه امن تروریست ها در افغانستان منجر می شود.

انتقاد از سیاست های ضد تروریستی پاکستان و به خصوص شفاف نبودن برنامه این کشور برای مقابله با گروه های تروریستی تنها محدود به  بخش های منطقه ای و بین المللی نیست و در داخل پاکستان این سیاست ها بشدت از سوی گروه های مختلف سیاسی و مذهبی این کشور مورد اعتراض قرارگرفته است. این شرایط موجب شده تا هر زمان که پاکستان ،افغانستان را به حمایت از تروریست ها و تبدیل شدن این کشور به پناهگاه امن تروریست ها متهم کرده است چنین موضعی نه تنها در داخل پاکستان بلکه در محیط منطقه ای  و بین المللی نیز مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

به همین دلیل است که اتهام های دولت و یا ارتش پاکستان علیه افغانستان در خصوص حمایت از تروریسم از سوی احزاب و گروه های مذهبی درآن کشور مورد حمات قرار نمی گیرد در حالی که این مسئله در افغانستان روندی معکوس دارد.

در شرایطی که افغانستان و پاکستان هر دو با تهدید  تروریسم مواجه هستند،تداوم اختلاف و مناقشه لفظی در این خصوص موجب افزایش واگرایی  و مانع از همکاری علیه افراط گرایی بین این دو کشور و در نتیجه فرصت سازی برای گروه های تروریستی در جهت  اقدامات خرابکارانه می شود.

 

کلیدواژه