درخواست دولت افغانستان برای تخریب مزارع خشخاش
(last modified 1395-12-08T08:22:44+00:00 )
حوت 08, 1395 12:52 Asia/Kabul
  • درخواست دولت افغانستان برای تخریب مزارع خشخاش

در پی تشدید نگرانیهای داخلی و بین المللی در مورد افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ، وزیر مبارزه با مواد مخدر این کشور گفت ، شورای امنیت افغانستان ، دستور تخریب کشتزارهای خشخاش را در تمامی ولایت های این کشور ، صادر کرده است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان این موضوع را  در نشست مسئولان ولایتی مبارزه با مواد مخدر این کشور اعلام و تاکید کرد از آنان خواسته شده است  با کمک استانداران و نیروهای پلیس، کار تخریب کشتزارهای خشخاش را آغاز کنند. وی تصریح کرد اگرچه جامعه جهانی به دولت افغانستان برای نابودی مواد مخدر کمک کرده است، اما هنوز این پدیده شوم ،زندگی مردم این کشوروامنیت اجتماعی جهانی را تهدید می کند.

تولید و قاچاق مواد مخدر از سالهای دور همواره یکی از مهمترین منابع مالی گروههای افراط گرا وتروریستی در افغانستان و معضل جدی برای دولت این کشور بوده است .به همین  دلیل بعد از سرنگونی رژیم طالبان  در سال 2001 ، براساس تصمیم کنفرانس "بن " آلمان ،انگلیس مامور شد به طور همه جانبه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مقابله کند و به همین دلیل ،نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند که مرکز تولید مواد مخدر افغانستان است مستقر شدند.

اما در عمل ،انگلیس و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان نه تنها با مافیای مواد مخدر در افغانستان برخورد جدی نکردند بلکه این کشور همچنان با افزایش تولید مواد مخدر بویژه صنعتی آن روبر است و نیروهای خارجی بخصوص انگلیسی هم به همکاری در این خصوص متهم هستند. این وضعیت موجب شده است  کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان به مهمترین چالش داخلی و بین المللی این کشور تبدیل شود .

درگیری گروههای تروریستی  و خشونت طلب برای دستیابی به مناطقی همچون هلمند  که بیشترین میزان کشت خشخاش را دارند به همراه تامین مالی گروههای تروریستی و خشونت طلب از طریق مواد مخدر از جمله چالشهای داخلی دولت افغانستان هستند که جدیدا باید اعتیاد جوانان افغان را نیز به آن افزود.

به گفته سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان بیش ازسه میلیون افغان به مواد مخدر معتاد هستند که به معضل جدی اجتماعی و امنیتی برای دولت این کشور تبدیل شده اند .در ابعاد منطقه ای و بین المللی نیز دولت افغانستان متهم به کم کاری در مقابله با تولید مواد مخدر است .

بنابراین دولت کابل با صدور دستور از بین بردن مزارع کشت خشخاش از یکسو کوشیده است نشان دهد که در این مورد بی تفاوت نیست و از سوی دیگر منابع مالی گروههای افراط گرا و تروریستی را به خطر بیاندازد .

بسیاری از محافل در افغانستان براین باورند چنانچه تولید مواد مخدر در این کشور از بین برود بسیاری از مشکلات افغانستان نیز حل خواهد شد.جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط رژیم طالبان پیشنهاد کشت جایگزین را مطرح کرد تا ضمن کسب درآمد برای کشاورزان ،مایحتاج عمومی مردم افغانستان نیز تامین شود .

با این حال ،از دیدگاه سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان اجرای هر گونه طرح مقابله با  کشت خشخاش و تولید مواد مخدر بخصوص صنعتی نیازمند کمکهای خارجی است .از دیدگاه محافل بین المللی ،برخورد قاطع دولت کابل با مافیای مواد مخدر و اعتماد سازی در این خصوص ،می تواند توجهات جامعه جهانی را برای ارائه کمکهای بیشتر جلب کند.   

 

کلیدواژه