حوت 15, 1395 13:02 Asia/Kabul
  • سفر رییس جمهوری آذربایجان به تهران ؛ فرصتی تازه برای برداشتن گام های مشترک

"الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان صبح امروز وارد تهران شد و در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی "حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت .

سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران  که سومین سفر رسمی "الهام علی اف"  در سه سال اخیر به ایران است ؛باردیگر روابط دو کشورهمسایه  و برخوردارازاشتراکات عمیق فرهنگی و دینی را در کانون توجهات  قرار داده است .

"شاهین مصطفی یف" وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از سفر "الهام علی اف" به تهران اراده رئیسان جمهور دو کشور را در توسعه روابط دوجانبه مهم دانست و اعلام کرد هم اکنون در همه عرصه ها همکاری های خوبی صورت می گیرد و در بخش اقتصادی نیز در یک سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور هفتاد درصد افزایش یافته است.
 جدای ازاهمیت  اقتصادی این سفر باید گفت ؛  جمهوری آذربایجان از نگاه ایران فقط یک کشور همسایه نیست ، بلکه  کشوری است که  مردمانش پیوندهای ناگسستنی  با مردم ایران دارند . به عبارتی دیگر ؛ اهمیت و سطح تاثیر گذار مناسبات تاریخی  و اشتراکهای فراوان  دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان ، نگاه  جمهوری اسلامی ایران به  جمهوری آذربایجان  را فراتر از همسایگی  قرار داده است.
علایق و باورهای مشترک دینی  ، ملتهای ایران و جمهوری آذربایجان را به هم نزدیک کرده است وهمین اشتراکات وارزش های  اعتقادی مبتنی بر دین مبین اسلام برای دو ملت میراثی مشترک و ماندگار و پشتوانه محکمی نیزبرای دولت‎‎های باکو و تهران است. از اینروست که ثبات سیاسی، امنیت، آرامش و رفاه مردم جمهوری آذربایجان ، برای ایران همواره مهم بوده است . این اهمیت در شرایط کنونی  منطقه مضاعف شده است  ؛ چرا که ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور اسلامی با تهدیدهای مشترک از جمله افراطگرایی و تروریسم  مواجه هستند . چنانچه به  ریشه های این فتنه گرایی ها  نگاه شود انگاه  خواهیم دید که یکی از عوامل بروز و ظهور این جریان های انحرافی ؛ ضعف در آگاهی های روشنگرانه دینی و خلاء ناشی از نداشتن شناخت حقیقی ازمعارف اسلامی است .

 تردیدی نیست که درمناسبات ایران و جهموری اذربایجان  با توجه به این واقعیت ها؛  زمینه ها برای همکاری نه تنها کم  و محدود نیستند  بلکه دارای اهمیتی چند جانبه هستند. یکی ازنمونه های ان اجرای پروژه اتصال خطوط راه اهن ایران وجمهوری اذربایجان از  طریق آستارا – آستارا  ، است که همزمان با این سفر افتتاح می شود .این همکاری ها بستری برای  توسعه مناسبات چند جانبه در قالب  همکاری های ایران و  اوراسیا نیز محسوب می شود که آثار مثبتی برای  همه کشورهای منطقه دارد . موضوع دیگری که پیوند محکمی میان دو کشور ایجاد کرده ؛ همکاری و تعامل در حوزه  دریای است . خزر دریای مشترک  و بی تردید یک منبع ارزشمند برای استفاده همه کشورهای همسایه است ؛ اما خزر از زمان استقلال جمهوری های آسیای مرکزی  با چالش های جدی بویژه در زمینه محیط زیست مواجه شده است .

انتظاری که از جمهوری آذربایجان وهمه کشورهای ساحلی خزروجود دارد ، اهتمام  جدی  به مسئله حفظ محیط زیست خزراست چرا که اگر محیط زیست نابود شود، زندگی نابود می شود و اگر امروز کشورهای منطقه خزر درک مشترکی از این واقعیت نداشته باشند ؛  خیلی زود ، دیر خواهد شد و همه زیان خواهند دید . از اینرو سفر الهام علی اف به  تهران را باید از همه جهات به فال نیک گرفت و  انتظارداشت که تهران و باکو در کنار همه توافق ها ازبهره برداری از  پروژه اتصال راه آهن  آستارا - آستارا  تا طرح های خودرو سازی و دارو سازی و به فعل تبدیل کردن فرصت ها  ، از تهدید ها نیز غافل نشوند ؛ تهدید هایی که فقط منحصر به تروریسم و افراط گرایی نیست ؛ بلکه باید انها را در همه جا ودر همه جنبه ها از مداخلات و نفوذ  بیگانگان و جریان های برهم زننده مناسبات  دوستانه بین دو ملت تا حل نشدن مناقشات منطقه ای  ، دید  و آنها  را جدی تلقی کرد .