حوت 16, 1395 13:34 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبر انقلاب ؛ عصبانیت دشمنان از روابط نزدیک ایران و جمهوری آذربایجان ؛ ضرورت مراقبت از روابط

"حضرت آیت الله خامنه‌ای"رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه درتهران دردیدار "الهام علی‌ اف" رئیس‌جمهوری آذربایجان ، مواضع دولت جمهوری آذربایجان در قبال جمهوری اسلامی ایران از جمله در مذاکرات هسته‌ای را بسیار خوب ارزیابی کردند و افزودند: دولت جمهوری آذربایجان در محافل و مجامع سیاسی همواره در کنار ایران بوده است و این مواضع مثبت، بیش از پیش دو کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند. 

سخنان رهبرمعظم انقلاب نکته مهم دیگری نیر داشت وآن اشاره به عصبانیت دشمنان ازروابط نزدیک ایران و جمهوری آذربایجان است . ایشان ؛ درتبیین این نکته خاطر نشان کردند رژیم خبیث صهیونیستی بیش از همه دشمنان در جهت تضعیف روابط برادرانه ایران و جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند و در مقابل باید ازارتباطات صمیمی موجود مراقبت کرد.

این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب در واقع بیانگرشناخت واقعی از ماهیت  و اهداف آشکار و نهان اسراییل بعنوان کانون  اصلی تهدید و فتنه در منطقه است .راهبرد کلان اسراییل  در منطقه همواره در چارچوب استراتژی تخریب  روابط بین کشورهای اسلامی  بوده است . بدیهی است که روابط ایران و جمهوری  آذربایجان  نیز از این قاعده  مستثنی نیست  .هرچند که این نفوذ در مقابل جایگاه  ایران در منطقه که از نظر مولفه های قدرت بی نظیر است ، قابل اعتنا نیست اما این تحرکات برای کشوری چون جمهوری آذربایجان  که اسراییل  می خواهد در ان حضور و نفوذ  داشته باشد، قابل تامل است .  
از این رو بیانات رهبر معظم انقلاب  معطوف به عناصری است که در چار چوب منافع  همه کشورهای منطقه و از جمله جمهوری آذربایجان  حائز اهمیت است .بدیهی است که اسراییل  بدنبال یافتن عناصر تفرقه افکن در روابط بین کشورهای اسلامی است ، زیرا منافعش در این جدایی تعریف شده است .

 بر این  اساس اسرائیل  روابط  مبتنی بر همگرایی و تعامل بین ایران و جمهوری آذربایجان را که  ارزش  های راهبردی  دارد  برنمی تابد .زیرا می داند  که با وجود  زمینه های همکاری گسترده  بین ایران و جمهوری آذربایجان ؛ این روابط در سطح منطقه ای تاثیر گذار است . بویژه آنکه در این روابط عناصری همچون  دین و فرهنگ و منافع مشترک و علایق ملتها و در عین حال نفرت  مردم مسلمان منطقه از رژیم جنایتکار و کودک کش اسراییل بسیار شدید و  اثر گذار است .بنابراین   به هر اندازه که اسراییل بتواند در روابط ایران و کشورهای اسلامی منطقه و بویژه جمهوری آذربایجان  فاصله ایجاد کند ؛  فضاهای خالی را می تواند  با نفوذ  مخرب خود پر کند . اما اینکه باکو  تا چه  اندازه این فرصت را برای اسراییل فراهم سازد  قطعا"  به همان اندازه  خود را با چالش مواجه خواهد کرد ؛ چراکه حضور اسراییل  در یک کشور اسلامی  حتی با فرض  تکثر گرا بودن حاکمیت  جمهوری آذربایجان  هزینه های زیادی دارد و  تجربه های مشابه در دیگر کشورها که  در دام اسراییل افتاده اند این واقعیت را  نشان می دهد .

 اسرائیل از سالهای دهه 1950 درصدد بوده تا یک اتحاد خاورمیانه ای غیر عربی به وجود آورد .از اینرو  درصدد برقراری روابط دوستانه با کشورهایی  است  که اکثر جمعیت شان را مسلمانان تشکیل می دهند .  این در شرایطی است که جامعه دیندار جمهوری آذربایجان   روابط گسترده و نزدیک شدن باکو به اسراییل را برنمی تابد وبرداشته شدن هرگامی در این جهت را به منزله   جریحه دار کردن افکار عمومی می داند. بدیهی است  اسرائیل تلاش  می کند  تا خود را از انزوا بیرون آورد و نقش خود را به عنوان عامل تهدید در منطقه  پنهان سازد .به همین دلیل  راهبرد منطقه ای اش  تشدید جریان ایران هراسی ؛ تخریب روابط ایران با کشورهای منطقه و شکستن  تابوی رابطه جهان اسلام با اسراییل است .  لذا انتظار می رود جمهوری آذربایجان  با درک این واقعیت ها و حساسیت های موجود تعامل با اسراییل در همه ابعاد مخرب آن از جمله تاثیرات منفی بر  روابط این کشور با همسایگان را مد نظر قرار دهد.

کلیدواژه