انفجارهای تروریستی در پایتخت افغانستان
(last modified 1395-12-18T14:53:59+00:00 )
حوت 18, 1395 19:23 Asia/Kabul
  • انفجارهای تروریستی در پایتخت افغانستان

وقوع چند انفجار تروریستی درنزدیکی بیمارستان"سردار محمد داود خان" کابل پایتخت افغانستان وسفارت آمریکا،دهها کشته و زخمی برجای گذاشت.

وقوع چند انفجار تروریستی درنزدیکی بیمارستان"سردار محمد داود خان" کابل پایتخت افغانستان وسفارت آمریکا،سی کشته برجای گذاشت. در اولین انفجار یک عامل تروریستی،کمربند خود را منفجر کرد و چهار مهاجم دیگر با استقاده ازروپوش سفید پزشکان خود را به داخل بیمارستان رساندند و چندین نارنجک را در این ساختمان منفجر کردند. مقامات امنیتی  افغانستان ساعاتی پس از این انفجارها، از کشته شدن چهار مهاجم تروریست وپایان درگیری  ها خبر دادند.

هفته گذشته در انفجار تروریستی در نزدیک حوزه ششم امنیتی کابل،شانزده تن کشته و چهل و چهارنفر زخمی شدند.چندی پیش هم انفجاری تروریستی در نزدیک دادگاه عالی افغانستان در شهر کابل دستکم 25 نفر کشته برجای گذاشت. افزایش حملات تروریستی در پایتخت افغانستان که به طور معمول انتظار می رود در مقایسه با دیگر شهرهای این کشور از امنیت بیشتری برخوردار باشد،حاکی از آنست که تروریست ها تصمیم گرفته اند با به مخاطره انداختن جان مردم و اقدامات خرابکارانه در مرکزیت سیاسی افغانستان،ضمن ایجاد رعب و وحشت در بین افکار عمومی،به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل بشوند.

به خصوص این که مسئولیت این حملات تروریستی در کابل را گروه داعش بر عهده گرفته است که حدود سه سال است در افغانستان اعلام حضور کرده و تلاش دارد از طریق اقدامات خرابکارانه در پایتخت این کشور، موقعیت خود را از بیش از گذشته در افغانستان تثبیت کند. داعش که خود را رقیب گروه طالبان در افغانستان می داند،درصدد است از طریق انجام حملات تروریستی در کابل که دارای کمربندهای مختلف امنیتی است،این گونه القاء کند که توانایی داعش تنها محدود به شهرهای کوچک و دور از مرکزیت سیاسی این کشور نیست و می تواند کابل را هم ناامن کند. در چنین شرایطی این گمانه مطرح است که بخش از علل افزایش حملات تروریستی در شهر کابل ناشی از رقابت های بین گروه داعش و طالبان در افغانستان است که درصدد هستند با انجام حملات تروریستی با قدرت تخربیی بالا،میزان برتری عملیاتی خود را به رخ یکدیگر بکشند. به خصوص آنکه در انفجارهای تروریستی هفته گذشته در شرق و غرب کابل،گروه طالبان مسئولیت این جمله را برعهده گرفت و مسئولیت حمله تروریستی امروز(چهارشنبه) در پایتخت افغانستان را گروه داعش پذیرفته است.

حال بدون توجه به نقش رقابت بین دو گروه داعش و طالبان در ناامن کردن مناطق مختلف افغانستان به ویژه در پایتخت این کشور باید توجه داشت که علت اصلی تشدید خشونت و ترور در شهر کابل را باید در ضعف سیاست های امنیتی دولت این کشور جستجو کرد که در هفته های اخیر هم باردیگر مورد انتقادهای جدی قرار گرفته است. البته از نطر منتقدان،علاوه بر ناکارآمدی سیاست های امنیتی دولت افغانستان،شکاف و اختلاف نظر گسترده بین مقامات ارشد این کشور که به شبه دو قطبی سیاسی و حتی امنیتی هم دامن زده است،دیگر عامل ضعف در برخورد با تروریسم و ناامنی محسوب می شود.

کلیدواژه