خارجی ها با مسایل مربوط به صلح و امنیت افغانستان با صداقت برخورد کنند
(last modified 1395-12-28T10:30:46+00:00 )
حوت 28, 1395 15:00 Asia/Kabul
  • خارجی ها با مسایل مربوط به صلح و امنیت افغانستان با صداقت برخورد کنند

کشورهایی که در نشست هایی به منظور برقراری امنیت و صلح در افغانستان شرکت می کنند باید با این مساله با صداقت برخورد کنند

کارشناس سیاسی - نظامی افغان تاکید کرد: کشورهایی که در نشست هایی به منظور برقراری امنیت و صلح در افغانستان و از بین بردن تنش ها میان افغانستان و پاکستان شرکت می کنند باید با این مساله با صداقت برخورد کرده و از برخورد سیاسی پرهیز کنند.

جنرال عتیق الله امرخیل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس که پیشتر در لندن و پس از افزایش تنش ها میان کابل و اسلام آباد برگزار شد، گفت: رسیدن به نتایج مطلوب وابسته به صداقت طرفین شرکت کننده در چنین نشست هایی است، موضوع کاملاً روشن است و تنش ها بر سر مسایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی بین دو کشور است.

وی افزود: پاکستان راه های تجارتی مربوط به آن کشور را به روی تاجران افغان بسته است که البته به ضرر هر دو کشور است، و پشت پرده ناامنی ها در افغانستان قرار دارد، اما به نظر می رسد که کشورهایی مانند انگلیس بیشتر از پاکستان طرفداری می کنند زیرا پاکستان خودش کشوری است که توسط انگلیس ساخته شده و اهداف آن کشور را در منطقه پیاده می کند.

به گفته این کارشناس افغان، پاکستان در بیشتر مشکلات منطقه از قبیل تقویت، آموزش و اعزام تروریست ها، حمایت از آن ها و نیز مسدود کردن راه های تجارتی نقش دارد و انگلیس هم بر این مسایل واقف است. از همین رو اگر حقایق در نظر گرفته شود و پاکستان تحت فشار قرار بگیرد نتایج مثبتی حاصل خواهد شد.

امر خیل اظهار داشت: اما اگر با مسایل برخورد سیاسی شود و انگلیس به دنبال آن باشد که پاکستان نرنجد و بخواهد آن کشور را از انزوا خارج کند و نیز پاسخی به کنگره امریکا داده شود که پاکستان را حامی تروریست ها خوانده، کار به جایی نخواهد رسید.

وی در ادامه عنوان کرد به هر صورت انگلیس از حامیان پاکستان است و حتی زمانی که امریکا می خواست عملیات ضد تروریست ها را در پاکستان راه اندازی کند انگلیس با آن مخالفت کرد، از سوی دیگر پاکستان هم نمی تواند در برابر انگلیس سرکشی کند از اینرو اگر انگلیس بر پاکستان در رابطه با تروریست ها فشار بیاورد اسلام آباد نمی تواند خواسته های لندن را رد کند.

این صاحبنظر افغان بیان داشت: بصورت کلی گمان نمی رود که چنین نشست هایی تاثیر عمیقی بر پاکستان و عملکرد آن کشور نسبت به افغانستان داشته باشد و نهایتاً ممکن است فقط راه های تجارتی باز شود که مشکل با این مساله حل نمی شود.

وی اضافه کرد: پاکستان از تروریست ها حمایت کرده و آن ها را برای انجام اعمال خرابکارانه به افغانستان اعزام می کند، دست به حملات توپخانه ای به ولایات شرقی افغانستان می زند که برای مردم مشکل ساز شده است و همچنان مهاجرین افغان در پاکستان تحت فشار قرار دارند و از قوانین بین المللی علیه آنان تخطی می شود که نمایندگان افغانستان در نشست ها این مسایل را مطرح می کنند اما مهم این است که جهانیان چه برخورد و قضاوتی در رابطه با این مسایل خواهند داشت.

 

کلیدواژه