رقابت های قدرت های شرق و غرب در قضیه سوریه بر اوضاع افغانستان هم اثر گذاشته است
(last modified 1396-01-15T07:25:55+00:00 )
حمل 15, 1396 11:55 Asia/Kabul

رقابت های قدرت های شرق و غرب در قضیه سوریه و مساله تروریست ها بر اوضاع افغانستان هم اثر گذاشته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: رقابت های قدرت های شرق و غرب در قضیه سوریه و مساله تروریست ها اثرات خود را روی اوضاع  افغانستان هم گذاشته است.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حالیکه دامنه رقابت های شرق و غرب با شکست تروریست ها از سوریه کم کم جمع می شود، بخشی از این رقابت ها به افغانستان کشیده شده است.

وی افزود: در قضیه سوریه و شکست تروریست ها در آن و همچنان کشیده شدن پای برخی کشورهای منطقه و جهان به این مساله بیشترین کشمکش ها بین روسیه و امریکا وجود داشته است.

به گفته این کارشناس سیاسی اکنون فعالیت های گروه های افراطی تروریستی از جمله داعش در افغانستان افزایش یافته و روسیه از این ناحیه احساس خطر کرده و نگران آن است که تروریست ها از افغانستان به عنوان معبری برای رسیدن به آسیای میانه و در نهایت روسیه استفاده کنند.

مظفری عنوان کرد: از اینرو روس ها تلاش کردند که روابطی با طالبان برقرار کنند تا از آن ها به عنوان سپری علیه داعش استفاده کنند و یا به عبارتی آن ها را علیه داعش حمایت نمایند. البته مقامات روسی به این مساله اعتراف نمی کنند و حالا که برخی مسایل افشا شده اینگونه وانمود می کنند که می خواستند طالبان را تشویق کنند به مذاکره با دولت افغانستان کنند تا جنگ و ناامنی در این کشور از بین برود.

این کارشناس سیاسی گفت: به نظر می رسد که درگیری روس ها و امریکایی ها در این منطقه به شکل غیر مستقیم آغاز شده به گونه ای که امریکا قصد دارد به نوعی پای تروریست ها بخصوص نیروهای داعش را به آسیای میانه و روسیه بکشاند و روسیه هم آماده می شود تا از خود دفاع کند و در برابر سیاست های امریکا در افغانستان هم سد ایجاد کند.

مظفری بیان داشت: اینکه روسیه وارد عرصه شده و حداقل این موضوع را مطرح کرده که به دنبال کشاندن طالبان پای میز مذاکره است را نیز می توان به فال نیک گرفت و منتظر بود که در آینده سیاست های روسیه به چه سمتی پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: واکنش شدید دولت افغانستان به نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان در مورد اوضاع امنیتی افغانستان که چندی پیش و بدون دعوت از مقامات افغان صورت گرفت، سبب شد که روس ها قضیه را ترمیم کنند، در نشست بعدی از افغانستان دعوت کردند و در نشست پیش رو هم مقامات کابل حضور خواهند داشت. به هر صورت گذر زمان اهداف روس ها را هم در قبال افغانستان مشخص خواهد کرد.

 

کلیدواژه