ملت ایران و انتخاباتی دیگر
(last modified 1396-01-17T07:55:44+00:00 )
حمل 17, 1396 12:25 Asia/Kabul
  •  ملت ایران و انتخاباتی دیگر

ملت ایران انتخاباتی دیگر در پیش دارد . انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و همزمان پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، دو انتخابات  مهم در ساختار نظام سیاسی و اجرایی ایران بشمار می روند.

این انتخابات از هم اکنون  و با فراهم شدن مقدمات برگزاری آن در کانون توجه محافل خبری و  سیاسی  قرار گرفته است . هنوز رقابت ها رسما" آغاز نشده اما بازار رسانه ای ونقد و نظرها پیرامون آنچه در دولت یازدهم در این چهار سال گذشت و آنچه برای  دوره بعد ازاولویت برخوردار است  ؛ داغ و پر هیجان است. طیف ها و جریان های سیاسی و البته ناظران مستقل و کارشناسان و تحلیلگران در عرصه مطبوعات روزهای پر کاری را شروع کرده اند و تقریبا"همه نشریات با سلایق مختلف و البته رسانه ملی هم با ظرفیت های بزرگی که در اختیار دارد  حجم قابل توجهی ازبرنامه ها و گزارش های خود را به موضوع  انتخابات اختصاص داداند .

تجربه نزدیک به چهار دهه حیات سال نظام جمهوری اسلامی و حضور مردم در انتخابات موید این نکته است که به هر میزان مردم در انتخابات مشارکت با شکوه تری داشته اند ، تاثیرات آن در پویایی مردم سالاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی نمود بیشتری یافته است.

 در این کارزار انتخاباتی دو جریان غالب وجود دارد . جریان نخست اهمیت اصل برگزاری انتخابات است که در آن هیچ شک و تردیدی  وجود ندارد . اما ،موضوع دوم  ؛تمرکز بر مطالبات و انتطارات از نامزدهای ریاست جمهوری  است که  تا چند روز دیگر ثبت نام از آنها  شروع  خواهد شد  تا روند بررسی صلاحیت ها و اعلام نهایی لیست نامزدهای قطعی انجام شود . با این حال در فرصت باقیمانده  بازار  نقد و نظرها درباره مشکلات جاری که بخش اصلی آنها مربوط به مسایل اقتصادی و معیشتی است؛  بیشترین فراوانی  را دارد.

طبیعی است که  جریان های سیاسی هم دراین  کارزارانتخاباتی تمرکز خود را بر روی  چالش ها و بهره جویی از فرصت ها، برای نقد  و تحلیل مسایل روز قرار دهند . اکنون در عرصه سیاسی کشور از این منظر  شاهد رقابت هایی هستیم . گروه ها و جریان های ریشه دار به دنبال پیشبرد برنامه های خود برای کسب بیشینه آرای مردم هستند ، برخی نیز  بر مدار نقد  رقیبان، اهداف سیاسی خود را پی می گیرند. البته مشکلات و چالش های موجود ریشه ای چندین  ساله دارد و شاید بتوان گفت که از یک دوره به دوه ای دیگر اما به اشکال مختلف منتقل شده اند.

اما آنچه در ورای این بحث ها و چالش های رقابت های انتخاباتی برای آحاد جامعه  به عنوان  صاحبان اصلی انتخابات  اهمیت دارد  نتیجه ای است که از انتخابات بدست می آید و این نتیجه در کارنامه رییس جمهور منتخب در پایان هر دوره چهارساله فارغ از اینکه مربوط به  یک   یا دو دوره متوالی باشد ؛ در ترازوی قضاوت مردمی قرار می گیرد .این معنا و مفهوم  و ملاک نهایی  برای شهروندانی است که قصد دارند  این مسئولیت خطیر را به عنوان  امانتی ارزشمند به  رییس جمهور  منتخب خود بسپارند .

 از دیدگاه حقوق شهروندی شرکت درانتخابات به معنای مشارکت دراداره امورنظام به شیوه دموکراتیک است که طی آن تمام یا بخشی از آحاد جامعه فرد یا افرادی را برای تصدی مسئولیتی بر می گزیننداما از منظری دیگر حضور آگاهانه و پر شور مردم در انتخابات ، اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل تهدید ها و تحریم های دشمنان به رخ جهانیان کشیده و هر بار سبب تقویت پایه های نظام شده است . تردیدی نیست که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ، سدی مستحکم در مقابل تهدیدهای دشمنان ایجاد می کند.آرای ملت  در واقع منشاء اقتدار ایران در مقابل توطئه ها و فشارهای دشمنان بوده است .از اینرو آنچه  همواره در انتخابات درنظام جمهوری اسلامی تعیین کننده بوده ، رای مردم است.  

کلیدواژه