ایران و انتخاباتی دیگر؛ تکاپوی احزاب سیاسی و تشکلها در عرصه انتخابات
(last modified 1396-01-20T03:07:22+00:00 )
حمل 20, 1396 07:37 Asia/Kabul
  • ایران و انتخاباتی دیگر؛ تکاپوی احزاب سیاسی و تشکلها در عرصه انتخابات

تب و تاب انتخاباتی در ایران روبه افزایش است. نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از سه شنبه هفته آینده (22 حمل) آغاز و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

در تازه ترین تحولات انتخاباتی؛ پنج نامزد از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) روز پنجشنبه (ششم آوریل) در نشست مجمع ملی این تشکل انتخاب شدند. سید ابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح پنج نامزدی هستند که از میان 100 نامزد انتخاب شده در مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزیده شدند. این فهرست پنج نامزدی با هدف تعیین یک نفر جهت رقابت با حسن روحانی اعلام شده است. مطرح شدن نام حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان یکی از اصلی ترین نامزدهای محتمل اصولگرایان اکنون نگاه ها را به سمت رقابتی تر شدن انتخابات دوازدهم  جلب کرده است. طیف اصلاح طلب نیز ظاهرا" بر سر سازوکارهای انتخاباتی به وحدت رسیده و حمایت از روحانی را به عنوان نامزد نهایی در دستور کار خود قرار داده اند، اما شماری از چهره های این جریان برای پیشگیری از برخی چالش های احتمالی که ممکن است مسیر راه یابی مجدد نامزدشان به نهاد ریاست جمهوری را سد کند، از نامزد پوششی سخن به میان می آورند. رسانه های خبری خارجی مانند رویترز؛ خبرگزاری فرانسه و شبکه بی بی سی انگلیس با تجزیه و تحلیل تازه ترین رویدادهای انتخاباتی ایران بحث خود را روی صف بندی های جناحی در ایران و احتمال  شکاف درعرصه انتخابات و دو قطبی شدن آن قرار داده اند. کالبد شکافی این  خط خبری نشان می دهد که از نگاه این رسانه ها حضور پر رنگ و حتی داغ بودن فضای انتخاباتی ایران محرز است. بنابراین، از بایکوت شدن انتخابات و یا بی انگیزه بودن مردم برای شرکت در انتخابات فعلا" سخنی گفته نمی شود و بجای آن تمرکز خود را بر صف بندی ها و سرنوشت انتخابات و آرای به اصطلاح خاکستری و بیش از همه روی دو قطبی شدن انتخابات قرار داده اند.

با این حال باید منتظر تحرکات بیشتر رسانه های خارجی در زمینه انتخابات آتی ریاست جمهوری از طریق جریان سازی های خبری بود. جریان سازی های خبری یکی از روشهای نفوذ نرم محسوب می شود که تقریبا" درهمه انتخابات درچند سال اخیر علیه ایران دنبال شده است. ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و حاکمیت محور اصلی در این جریان های القایی و تبلیغاتی است که از طریق رسانه های خبری و شبکه های مجازی دنبال می شود. این شبکه ها غالبا" در درون و در متن جامعه نفوذ می کنند و به طرح موضوعاتی می پردازند که مورد توجه افکار عمومی قرار دارد. آنها با تمرکز برموضوعاتی همچون بررسی نامزدها و گزینشی عمل کردن شورای نگهبان در تعیین صلاحیت ها و تقسیم بندی طیف های سیاسی جامعه به اصلاح طلب و اصولگرا؛ سعی درمبهم نشان دادن جو انتخابات دارند.

کلیدواژه