تاکید بر تلاش برای پایان دادن به معضل خط دیورند بین افغانستان و پاکستان
(last modified 1396-01-20T09:18:56+00:00 )
حمل 20, 1396 13:48 Asia/Kabul

حکومت افغانستان، سازمان های بین المللی و کشورهای همسایه و منطقه باید برای پایان دادن به معضل خط دیورند تلاش کنند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: حکومت افغانستان، سازمان های بین المللی و کشورهای همسایه و منطقه باید برای پایان دادن به معضل خط دیورند بین افغانستان و پاکستان تلاش کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حکومت های افغانستان و پاکستان هم باید نتایج بررسی های جهانی را در این رابطه بپذیرند تا مشکلات و ناامنی ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: از مدت ها قبل خط فرضی دیورند میان افغانستان و پاکستان جنجال ها و کشمکش های فراوانی را باعث شده و یکی از عوامل عمده کشتار افغان ها و انجام حملات تروریستی و انفجاری در افغانستان بوده است.

به گفته این کارشناس افغان دولتمردان افغان هم این مساله را مسکوت گذاشته و به مسایل بسیار فرعی پرداخته اند، مسایلی از قبیل اینکه پاکستانی ها نمی خواهند افغانستان کشوری قدرتمند باشد و روی پای خود بایستد، در حالیکه مشکل اصلی در جای دیگر است و اگر امروز تروریست ها از آنسوی خط دیورند به افغانستان آمده و عملیات می کنند، دلیل آن می تواند همین نامشخص بودن قضیه این خط فرضی باشد.

مختاری عنوان کرد: این خط فرضی بیش از صد سال قبل توسط پادشاهان وقت افغانستان امضا شده و به رسمیت شناخته شده است و سرزمین هایی مانند بلوچستان و پشتونستان که قبلاً متعلق به افغانستان بود و حالا در آنسوی خط دیورند قرار دارند جایی است که افغانستان در آن ها کنسولگری دارد و این کنسوگری ها در کویته و پیشاور فعال هستند.

وی تصریح کرد: وجود کنسولگری یک کشور در خاک کشور دیگر به معنای به رسمیت شناسی آن قسمت از خاک است بنابر این حکومت افغانستان خط دیورند را به عنوان مرز بین دو کشور به رسمیت شناخته است. اما جنجالی که در شرایط کنونی بوجود آمده بیشتر سیاسی است تا حقوقی اما برخی می گویند باید به خاطر آن لویه جرگه فرا خوانده شود و یا در مورد آن رفراندوم برگزار شود.

مختاری اظهار داشت که لویه جرگه و رفراندم تاثیری هم ندارد زیرا آنچه مهم است خواسته مردم آنسوی خط دیورند است که آیا حاضرند بخشی از افغانستان باشند یا خیر. در حال حاضر آن ها شناسنامه پاکستانی دارند و تمام مراودات و برنامه هایشان در پاکستان است و جزء ایالت های پاکستان به شمار می روند و اگر قرار باشد رفراندمی برگزار شود بایددر آنسوی خط دیورند برگزار شود.

به گفته این صاحبنظر افغن اگر در افغانستان لویه جرگه هم برگزار شود و بر فرض تصویب کند که خط دیورند مرز بین دو کشور نیست، حکومت افغانستان باید موضوع را با سازمان ملل و مراجع و نهادهای بین المللی مطرح و اسناد خود را ارایه کند و حکومت پاکستان هم باید اسناد خود را ارایه کند.

مختاری تاکید کرد: این مساله باید به هر شیوه ممکن حل و فصل شود زیرا پاکستانی ها بر این تصور هستند که افغانستان بخشی از خاک آن ها را مطالبه می کند و تا زمانی که این مشکل حل نشود ناامنی ها هم در افغانستان از بین نخواهد رفت.

وی اضافه کرد: سازمان های بین المللی و سازمان ملل در بسیاری از بحران های سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی می کنند و اگر این سازمان ها و کشورهای همسایه و منطقه در این زمینه هم بررسی کنند و به این نتیجه برسند که خط دیورند مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان می باشد یا نمی باشد، دو کشور باید این نتایج را بپذیرند تا مشکلات کنونی از بین برود.

 

کلیدواژه