حمل 25, 1396 09:21 Asia/Kabul
  •  پرتاب

پس از حمله موشکی به سوریه و اعزام نیروی ضربت دریایی به سمت شبه جزیره کره، این بار ارتش امریکا برای نخستین بار قدرتمندترین بمب غیر اتمی جهان را در افغانستان به کار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرد؛ بزرگترین بمب غیر اتمی را در افغانستان به کار گرفته است. بمب GBU-43B معروف به "مادر تمام بمب ها" 11 تن تی ان تی دارد و از هر بمب غیر اتمی دیگر در جهان مخرب تر است. این بمب در سال 2003 آزمایش شد اما هیچ گاه در عملیات نظامی ارتش امریکا حتی در دوران جنگ علیه عراق نیز به کار گرفته نشد. به گزارش پنتاگون، روز پنجشنبه (14 آوریل) برای نخستین بار از "مادر تمام بمب ها" در حمله به مواضع نیروهای داعش در حومه شهر "آچین"  ولایت ننگرهار افغانستان استفاده شد. گفته می شود این بمب عظیم، تونل های ایجاد شده توسط تروریست های داعش را از بین برده است. با این حال، فعالیت تروریست های داعش در افغانستان و تجمع آنان در این کشور تناسب چندانی با پرتاب بمب 11 تنی، آن هم برای نخستین بار در یک عملیات جنگی ندارد. از این رو، استفاده از "مادر تمام بمب ها" در افغانستان می تواند نشانه دیگری از نمایش قدرت امریکا در ارعاب جهانیان باشد.

در حالی که هنوز عمر دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا به 100 روز نرسیده است، ارتش این کشور به طرز کم سابقه ای در جبهه های مختلف در حال نمایش قدرت است. در سوریه، ترامپ به بهانه حمله شیمیایی به شهر خان شیخون، بزرگ ترین پایگاه هوایی این کشور را با 59 موشک هدف قرار داد. این اقدام با اعتراض گسترده روسیه همراه شد تا جایی که به گفته دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه، دو کشور در یک اینچی جنگ با یکدیگر قرار گرفتند. با سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا به مسکو و دیدار وی با مقامات روس نیز از بی اعتمادی عمیق میان دو کشور کاسته نشد. با وجود سفر تیلرسون به مسکو، روسیه، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد و ساعاتی بعد نیز امریکایی ها به بهانه مقابله با داعش در افغانستان، بزرگترین بمب غیر اتمی خود را بر روی افغانستان پرتاب کردند. این اقدام امریکایی ها، می تواند پیامی آشکار به روسیه باشد تا از حمایت از نظام سیاسی سوریه دست بردارند.

همزمان با تحولات پرشتاب در غرب آسیا، امریکایی ها بر شدت حملات لفظی خود علیه کره شمالی در شرق آسیا افزودند. آنان کره شمالی را به اقدامات تحریک آمیز از طریق انجام آزمایش های اتمی و موشکی متهم کردند و برای نمایش عزم خود در برابر پیونگ یانگ، ناوگروه جدیدی را شامل یک ناوهواپیمابر و تعداد رزمناو به سمت شبه جزیره کره گسیل داشتند. دونالد ترامپ نیز در اظهارنظری تهدید آمیز گفت: اگر مقامات چینی، دولت پیونگ یانگ را برای تجدید نظر در برنامه های اتمی و موشکی تحت فشار قرار ندهد، واشنگتن راسا مشکل کره شمالی را حل خواهد کرد. به کارگیری قدرتمندترین بمب غیر اتمی جهان توسط امریکایی ها در افغانستان، کشور هم مرز با چین، می تواند پیامی برای مقامات پکن باشد تا در اعمال فشار بر کره شمالی با واشنگتن همسو شوند.

آنچه مسلم است که در هفته های اخیر، امریکا به شکل عریان تر و بدون هیچ تعارف دیپلماتیک، از ابزارهای نظامی خود برای ارعاب و تهدید دیگران استفاده می کند. ترامپ همانگونه که در شعارهای انتخاباتی به کرات می گفت، قصد دارد دوباره امریکا را شکوهمند سازد. برای رسیدن به چنین هدفی نیز ترامپ به نمایندگی از جریان جنگ طلب و برتری جوی در امریکا از حمله موشکی به سوریه، اعزام ناوگروه دریایی جدید به سمت شبه جزیره کره و پرتاب "مادر تمام بمب ها" بر سر افغانستان کوتاهی نخواهد کرد؛ اقداماتی که اگر از کنترل خارج شوند، جنگ های ویرانگری را در جهان شعله ور خواهند ساخت.

کلیدواژه